تشریح جزئیات برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری سال 1402 /سازمان سنجش به پنجره واحد خدمات دولت متصل خواهد شد


تشریح جزئیات برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری سال 1402 /سازمان سنجش به پنجره واحد خدمات دولت متصل خواهد شد

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور شامگاه روز جمعه 18 فروردین ماه در گفت‌وگو با برنامه زنده «صف اول» جزئیات برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، دکتر عبدالرسول پورعباس در این برنامه با آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان در مورد ثبت‌نام نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، گفت: ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری آغاز شده و تا روز دوشنبه ۲۱ فروردین ماه سال جاری از طریق درگاه سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود  و این آزمون در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۴ و ۱۵ تیر ماه سال 1402 برگزار خواهد شد.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، تعداد ۹۷۸ هزار و ۴۵۶ داوطلب در گروه‌های ۵ گانه آزمایشی شرکت کردند که می‌توانند در نوبت دوم آزمون سراسری در تیر ماه نیز ثبت نام و شرکت کنند و در نهایت نمره بالاتر بین این دو آزمون لحاظ می‌شود.
وی در مورد تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ تاثیر سوابق تحصیلی که بر مبنای نمرات دروس سال دوازدهم نظام ۳-۳-۶ خواهد بود، ۴۰ درصد به صورت قطعی است و دروس عمومی در این بخش مؤثر خواهد بود و ۶۰ درصد نیز آزمون تاثیر قطعی خواهد داشت که از دروس اختصاصی است.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: سوابق تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌شود و داوطلبانی که سوابق تحصیلی ندارند یا سوابق آنها ناقص است و یا نیاز به ترمیم دارند لازم است برای کسب سوابق تحصیلی مورد نظر برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند و تا 30 فروردین نسبت به ثبت نام مطابق اطلاعیه‌های وزارت آموزش و پرورش اقدام نمایند. انتخاب رشته بر اساس نمره آزمون و سوابق تحصیلی یک بار در مرداد ماه بر اساس نمره کل نهایی داوطلب انجام می‌شود.
دکتر پور عباس درباره نحوه ثبت نام در آزمون سراسری، ادامه داد: سیستم جامع آزمون سراسری راه‌اندازی شده است و در این سامانه به هر فرد صفحه‌ای اختصاص داده شده و هر داوطلب باید اطلاعات شخصی را به صورت کامل و دقیق وارد نماید، علاوه بر ثبت نام امکان رویت کارنامه و دریافت نتیجه آزمون در این سامانه فراهم شده است و دریافت کد 19 رقمی برای ثبت نام نیز به منظور دریافت سوابق تحصیلی از وزارت آموزش و پرورش بوده است.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره اتصال سامانه‌های سازمان سنجش آموزش به پنجره واحد خدمات دولت، گفت: سازمان سنجش از نخستین دستگاه‌هایی است که خدمات الکترونیک ارائه کرده است. تعداد زیادی آزمون برگزار می‌شود و هر فرد به صورت متوسط ۵ بار به سازمان مراجعه می‌کند. پنجره واحد در سامانه‌های سازمان سنجش  در حال ایجاد است و به دلیل حساسیت اطلاعات دریافتی از داوطلبان باید زیرساخت‌های لازم برای اتصال به پنجره واحد خدمات الکترونیک دولت فراهم شود و در این باره نشست های خوبی برگزار شده و با انجام اقدامات لازم این اتصال به زودی برقرار می‌شود.
وی درباره سلامت برگزاری آزمون سراسری نیز خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور همه دستگاه‌های ذی ربط مکلف به همکاری شدند و وظایف آنها تعیین و ابلاغ شد و این آزمون به عنوان یک رویداد ملی مطرح شد. با تمهیدات اندیشیده شده و همکاری این دستگاه‌ها نوبت اول آزمون سراسری سال 1402 در دی ماه سال گذشته با کمترین مشکل و در سلامت کامل برگزار شد و بررسی‌های فنی نیز این موضوع را به اثبات رساند لذا امیدواریم با اتخاذ این تمهیدات برای آزمون تیر ماه این آزمون نیز بدون هرگونه مشکلی و در سلامت کامل برگزار شود که زمینه رضایت داوطلبان و مردم را فراهم خواهد ساخت.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره زمان اجرایی شدن برگزاری آزمون‌های کشوری به صورت الکترونیک گفت: نرم‌افزار و زیرساخت فنی برگزاری آزمون به صورت الکترونیک آماده است و در حوزه‌های اجرایی باید شرایط برگزاری آزمون‌ها به صورت الکترونیک فراهم شود که این کار پیچیده‌ای است و امیدواریم اقدامات لازم انجام شود.