استرس امتحان


استرس امتحان

استرس امتحان شرایطی ناخوشایند است که موقع امتحانات به سراغ برخی از دانش‌آموزان می‌آید و آن‌ها را دچار ترس و وحشت شدیدی می‌کند که می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد از جمله:

عدم مطالعه کافی، نگرش نادرست در مورد دانش شخصی، دلشوره ناشی از وسواس مطالعاتی و... باشد

درمورد عدم مطالعه کافی راهکاری جز مطالعهکردن وجود ندارد و دانش‌آموزی که مطالعه نمی‌کند نمی‌تواند توقع و انتظار کسب نتیجه مطلوب را داشته باشد.

اما بعضی از دانش‌آموزان با وجود مطالعه کافی باز هم به هنگام امتحانات دچار استرس می‌شوند که می‌تواند به علت ترس از نگرفتن نمره کامل باشد ولی دسته دیگری هم هستند که باوجود اینکه می‌دانند می‌توانند نمره خوبی کسب می‌کنند بازهم استرس دارند که علت آن در وسواس یا کمال‌گرایی در مطالعه است.

این افراد هیچوقت به نمره کمتر از بیست راضی نمی شوند و این موضوع دلیلی برای اضطراب‌های این دسته از افراد است.

اما در هرصورت باید همه نوع استرس پیش از امتحان باید مدیریت شود چرا که باعث کاهش عملکرد دانش‌آموز سر جلسه امتحان می‌گردد.

حتی اگر از جمله دانش‌آموزانی هستید که مطالعه کافی را نداشتید باید بدانید استرس می‌تواند همان مقدار دانشی که دارید را هم از شما سر جلسه امتحان بگیرد و با کاهش تمرکز ناشی از استرس امتحان، نمره‌ای کمتر از چیزی که فکر می‌کنید را کسب کنید.

برای مدیریت این نوع استرس شما را به چند دقیقه گفتگو با خودتان دعوت می‌کنم. جایی که باید با خودتان رو راست باشید و به خودتان بگویید باید بتوانم طوری عمل کنم که فقط مطالبی که بلد هستم را در جلسه امتحان پیاده کنم و با بیان آن‌ها نمره‌ای که می‌توانم را کسب کنم و سوالات را یک به یک خوانده و به سوالاتی که بلد هستید پاسخ دهید و اگر به سوالی رسیدید که قادر به پاسخگویی به آن نبودید، از آن بگذرید.

این روش با آرامشی که به شما می‌دهد به شما کمک می‌کند ضمن پاسخگویی به سوالاتی که بلد هستید پاسخ دهید بلکه ممکن است برخی مطالب از موضوعات مطالعه نکرده هم به ذهن شما برسد.

اما افرادی که دچار وسواس و کمال‌گرایی در نتیجه امتحانم هستند باید بدانند اتفاق خوبی است که بتوانند نمره کاملی به‌دست آورند اما نمره 19.5 هم نمره بدی نیست. چرا که درصورت کنترل نکردن استرس ناشی از کمال‌گرایی ممکن است با افت تمرکز نمره‌های به مراتب کمتری هم به‌دست بیاورند.