توجه به امر تربیت، در شکوفایی استعدادها و شکل گیری هویت دانش آموزان امری ضروری است


مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در جلسه کمیته تعلیم و تربیت بیان کرد:

توجه به امر تربیت، در شکوفایی استعدادها و شکل‌گیری هویت دانش‌آموزان امری ضروری است

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن اشاره به اینکه تربیت صحیح دانش‌آموزان در بعد فرهنگی و دینی، از موضوعات مهم آموزش و پرورش است، انسجام عمل دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط در شکوفایی استعدادها و شکل‌گیری هویت یکپارچه اسلامی دانش‌آموزان را از اصلی‌ترین دغدغه‌های آموزش و پرورش عنوان کرد. 

جلسه کمیته تعلیم و تربیت، در راستای بررسی و جمع بندی اقدامات صورت گرفته پیرامون اولویت های برش استانی نقشه مهندسی کشور،‌ با حضور علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، محمدرضا باقری؛ معاون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سید مهدی ساداتی نژاد؛ رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان تهران،سید احمد موسوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران، لادن اکبری؛ کارشناس دفاتر سیاسی و امنیتی استانداری و سایر اعضای کمیته برگزار شد.

علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه توجه به تربیت دانش آموزان به عنوان آینده سازان جامعه امری ضروری است، گفت: «آموزش وپرورش زیربنای تحول جامعه است که خانواده ها و مدارس باید بستر را برای شکوفایی استعدادها و شکل گیری هویت یکپارچه اسلامی، ایرانی و انقلابی دانش آموزان فراهم کنند بنابراین در کنار مسائل آموزشی، توجه ویژه به مسائل فرهنگی دانش آموزان؛ همچون تلاش برای تقویت فرهنگ دینی و اندیشه های والای اسلامی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.»

وی ادامه داد: «تربیت صحیح دانش آموزان در بعد فرهنگی و دینی، از موضوعات مهم آموزش و پرورش است؛ به گونه ای که دانشگاه ها و مدارس باید توجه بیشتری به امر تربیت و پرورش دانش آموزان داشته و در نهایت جامعه را در مسیر اهداف اسلامی هدایت کنند.»

کریمیان در خصوص تقویت سواد رسانه ای دانش آموزان، خاطرنشان کرد: «از دیگر مسائل مهم آموزش و پرورش که باید به طور جدی به آن نگاه شود، تقویت سواد رسانه ای است. فضای مجازی در جایگاه یک رسانه و عضو جدایی ناپذیر خانواده ها، از منظر اخلاقی دارای کارکردی دوگانه است و براساس قوت و ضعف آگاهی اعضای خانواده در استفاده از آن، می تواند بستر شکل گیری فضائل یا رذائل اخلاقی شود؛ از این رو نقش فضای رسانه در تربیت فرهنگی دانش آموزان باید به طور جدی و خاص در کمیته تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار گیرد.»

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پایان ضمن اشاره بر فاصله جریان نخبگانی با چالش‌های استان گفت: «جریان فاصله نخبگان حوزه و دانشگاه با چالش های استان، از دیگر مسائل مهم و قابل پیگیری در این کمیته است. از این رو اگر می‌خواهیم جریان فاصله نخبگانی را کمتر کنیم، باید از توانمندی های اساتید و کارشناسان ماهر در این حوزه استفاده کنیم. این کمیته باید در وهله اول در کنار توانمندسازی و حمایت از استعدادهای برتر، ارتباط منطقی و نظام‌مندی بین جامعه نخبگانی و چالش های روز جامعه ایجاد کند تا این افراد در کمترین زمان ممکن، وارد چرخه خدمت‌رسانی به جامعه شوند.»

بی‌توجهی جامعه به فرهنگ ایرانی اسلامی لازمه اقدامات جبرانی و حمایتی از اقشار و صنوف فرهنگی آسیب‌دیده

در ادامه سید احمد موسوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران در خصوص نقش آموزش و پرورش در توسعه همه جانبه کشور گفت: «بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت، ترقی و توسعه در جوامع پیشرفته نشان می دهد که همه این کشور ها از آموزش و پرورش توانمند و کارآمد برخوردار هستند که تبلور آن را می توان در تربیت نیروهای انسانی متعهد، دانشمند، متخصص و ماهر مشاهده کرد. در دنیای امروز که علم و تکنولوژی با رشد و گسترش وسیع و جهان شمول به عنوان عامل مهم و اساسی در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری به حساب می آیند، نهادها و نظام های آموزش و پرورش نقش بسیار عظیم و پراهمیتی را به دست آورده اند.»

وی ادامه داد: «آموزش نیروی جوان، نوعی سرمایه گذاری ملی است و هرکشوری که در این راه تلاش بیشتری کند، بدون شک از رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیشتری در آینده برخوردار خواهد شد، از این رو سرمایه انسانی که در نتیجه آموزش حاصل می شود، از مهم ترین عوامل رشد و توسعه پایدار فرهنگی به شمار می آید. در این بین باید ضمن توجه به آموزش علمی دانش آموزان به آموزش فرهنگی آنان نیز نگاه ویژه ای شود.»

موسوی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تبیین اهداف این جلسه و اولویت بندی مسائل فرهنگی استان، با تاکید بر همکاری آموزش و پرورش با دانشگاه ها، گفت: «نقشه مهندسی کشور، با درک ضرورت و اهمیت بی‌نظیر نهاد فرهنگ؛ پیرو اشارات و بیانات مقام معظم رهبری در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی و تلاش‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ ابلاغ شد؛ نقشه‌ای که با توجه به تحقق فرآیند بازطراحی، اصلاح و ارتقای شئون و مناسبات نظام‌های، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی مهندسی شده است.»

وی با بیان اینکه ۵ کارگروه به منظور اجرای تاثیرگذار این نقشه، تعریف شده است؛ افزود: «یکی از کارگروه های تعریف شده در سطح استان، کارگروه تعلیم و تربیت است که مسئولیت و دبیری جلسات آن با آموزش و پرورش است که باید منجر به برش استانی شود.»

معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران در پایان با تاکید بر اهمیت برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی، تصریح کرد: «اجرای این سند نیازمند برنامه ریزی و مدیریت است که تمامی دستگاه ها و نهادهای ذی ربط باید با مطالعه کامل و دقیق این سند طرح ها و برنامه های خود را آماده و با تصویب در جلسات شورای فرهنگ عمومی، در راستای اجرایی شدن آن پیگیری و اقدام کنند.»