اعلام  شهریه مصوب مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی آینده


محمودزاده:

اعلام  شهریه مصوب مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی آینده

تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش از تصویب شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ خبر داد.

احمد محمودزاده در جمع اصحاب رسانه گفت: شهریه مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی آینده بین ۵ تا ۴۸ میلیون تعیین شده است.

وی افزود: شهریه فقط در دو مدرسه کشور ۴۸ میلیون تومان است و این شهریه بر اساس شاخص‌های مختلف به تصویب رسیده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: والدین قبل از اقدام به ثبت نام، شهریه مدرسه مدنظر خود را از سایت این سازمان مشاهده کنند.

محمودزاده تصریح کرد: همان طور که قول داده بودیم، میزان شهریه مدارس غیردولتی به صورت رسمی از ۳۱ خرداد اعلام شد و از همان روز نیز در حال بارگذاری و اجرا است.

وی با بیان اینکه تعیین میزان شهریه مدارس غیردولتی، یک فرآیند مشخص را در سازمان طی می‌کند، خاطرنشان کرد: الگوی تعیین شهریه طبق مواد 24 و 25 قانون مدارس غیردولتی باید تصویب شده و به مناطق و شهرستان‌ها اعلام شود که حدود 150 مولفه برای تعیین آن وجود دارد. حداکثر میران ساعت فوق برنامه برای مدارس غیردولتی ابتدایی، متوسطه اول و دوم به ترتیب ۶ ، ۸ و ۷ ساعت و برای هنرستان‌های فنی بین ۲ تا ۵ ساعت در هفته تعیین شده است که این هم با همکاری اولیا باید اتفاق بیفتد.

محمودزاده افزود: شهریه مدارس غیردولتی طبق فرمول رسمی در وزارت آموزش و پرورش تعیین شده که سرانه پرداختی به آموزگازان، دبیران، مدیران و سایر عوامل اجرایی، سرانه بیمه، نیروهای آزاد و.... لحاظ شده است و شهریه، عددی نیست که به راحتی بتوان در ابتدای سال اعلام کرد و طبق فرمول برای 18 هزار مدرسه غیردولتی کشور تعیین شده و شهریه هر کدام از مدارس متفاوت است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: شهریه مدارس غیردولتی بر اساس شاخص‌های مختلف تعیین می‌شود که از جمله آن‌ها سرانه نیروی انسانی، سرانه فضاهای فیزیکی و تجهیزاتی و ضریب کیفیت‌بخشی است.

وی با بیان اینکه شهریه‌های ابلاغی برای سال تحصیلی 1403-1402 است و از مهرماه سال جاری اجرا می‌شود، اظهار کرد: الگوی شهریه در شورای نظارت بر مدارس غیردولتی که نمایندگانی از وزارت آموزش و پرورش، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و موسسین این مدارس حضور دارند، مطرح شده و بررسی و سپس ابلاغ شده است.

محمودزاده خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه میزان دستمزدها، اجاره‌بها و کیفیت‌بخشی آموزشی و پرورشی مشخص شود، مجبور هستیم از ابتدای سال به موضوع شهریه ورود کنیم که این فرآیند، امسال از 22 فروردین شروع شد.

وی میزان شهریه مصوب برای مدارس غیردولتی در سال تحصیلی پیش رو را بین 5 تا 48 میلیون تومان بیان کرد و افزود: فقط 2 مدرسه در سطح کشور دارای بالاترین میزان شهریه (48 میلیون تومان) هستند ضمن اینکه به ازای فعالیت‌های تابستانی، فوق برنامه و برنامه‌های مکمل در مجموع 38 درصد به شهریه مصوب مدارس اضافه می‌شود و برنامه‌های مذکور باید در سامانه مدارس غیردولتی ثبت شده و مجوز آن از طریق سازمان مدارس غیردولتی صادر شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، اولیا را ناظران این سازمان در مدارس بیان کرد و گفت: به اولیا توصیه می‌شود قبل از ثبت‌نام فرزندان خود، میزان شهریه مصوب مدرسه مد نظرشان را از سایت سازمان ببینند و مطلع شوند؛ ضمن اینکه پوستر اطلاع‌رسانی میزان شهریه مصوب هر مدرسه باید ممهور به مهر آموزش و پرورش آن منطقه در مدرسه نصب شود.

وی تصریح کرد: قرارداد الکترونیکی باید متناسب با مبالغ مندرج در پوستر میان مدرسه و اولیا منعقد شود. هرچند فعالیت‌های پرورشی و فوق برنامه، اختیاری است اما فصل ممیزه مدارس غیردولتی با سایر مدارس همین فعالیت‌های فوق برنامه است.

محمودزاده با بیان اینکه ما سیاستگذار و برنامه‌ریز هستیم، خاطرنشان کرد: اگر میزان شهریه مصوب در جایی اجرا نمی‌شود، اولین محل برای پیگیری موضوع، مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها هستند که تیم‌های نظارت میدانی برای مدارس غیردولتی باید تشکیل شود.

وی خطاب به موسسان مدارس غیردولتی نیز تاکید کرد که قوانین مربوط به مدارس غیردولتی را حتما مطالعه کنند و همچنین هزینه‌های مربوط به خدمات جانبی از جمله سرویس مدارس، لباس، غذا، میان‌وعده و.... را جدا کنند و موضوعات مربوط به ساعت برنامه هفتگی را نیز رعایت کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در خصوص مدارس جامانده از ابلاغ شهریه گفت: حدود یک هفته کاری به این مدارس اجازه داده شده که به هر دلیلی تا امروز موفق به بارگذاری مستندات مربوط به تعیین شهریه نشده‌اند، بارگذاری را نهایی کنند در غیر این صورت شهریه مدارس مذکور برای سال تحصیلی آتی، شهریه مصوب سال گذشته خواهد بود و این یک هفته نیز از امروز (شنبه 3 تیرماه) آغاز می‌شود.

وی در خصوص ارتقای توانمندسازی نیروی انسانی مدارس غیردولتی اظهار کرد: نیازمند سازماندهی هستیم که معلمان شناسنامه‌دار شوند. حدود ۳۶۰ ساعت دوره تخصصی طی فرآیند ۴ ساله برای توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی طراحی شده که منجر به صلاحیت حرفه‌ای آن‌ها خواهد شد و در این راستا تفاهمنامه‌ای با دانشگاه فرهنگیان منعقد شد و با سازمان‌های دیگر هم اتفاق خواهد افتاد.

محمودزاده با بیان اینکه دوره‌های مذکور هم به صورت حضوری و هم غیرخضوری خواهد بود اما آزمون نهایی به صورت حضوری است، خاطرنشان کرد: تاکنون 195 هزار و 791 نفر-دوره برای بخش حضوری و ۲۲۵ هزار و ۶۲۵ نفر-دوره نیز برای غیرحضوری ثبت‌نام کرده‌اند و اجازه نخواهیم داد، دوره بی‌کیفیت در مدارس غیردولتی کشور برگزار شود.

وی در خصوص برنامه‌های اوقات فراغت مدارس غیردولتی بیان کرد: امسال هم برنامه‌های اوقات فراغت و هم فعالیت‌های تابستانی را به صورت هدفمند و متمرکز کشوری خواهیم داشت که منجر به این خواهد شد که برخی استان‌ها جشنواره‌های کشوری را برگزار کنند. برای مدارس هیات‌امنایی ۱۷۵ پایگاه خواهیم داشت و حدود ۱۵ هزار پایگاه تابستانی در مدارس غیردولتی خواهیم داشت که تاکنون ۱۸۱۲ مدرسه در قالب سامانه «نورینو» برای فعالیت‌های تابستانی ثبت‌نام کرده‌اند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان مدارس غیردولتی طبق قانون کار 44 ساعت در هفته باید کار کنند، گفت: این قانون خوبی نیست و پیگیر هستیم تا میزان ساعت کار معلمان در مدارس ابتدایی به ۲۵ ساعت و متوسطه اول ۳۰ ساعت شود اما فعلا بستر قانونی برای نحوه فعالیت معلمان، قانون کار است و حمایت بیمه‌ای نیز از آن‌ها صورت نمی‌گیرد که امیدواریم با تصویب قانون در مجلس این مشکل رفع شود.

وی افزود: معلمی اگر امروز ۲۵ ساعت در مدرسه ابتدایی فعالیت می‌کند یعنی ۵۶ درصد از ۴۴ ساعت قانون کار را فعالیت دارد و به همین دلیل به میزان ۵۶ درصد از حقوق قانون کار و ۵۶ درصد از بیمه را دریافت می‌کند اما به دنبال این هستیم که این معلمان با ۲۵ ساعت حضور در مدرسه، حقوق و بیمه کامل قانون کار را دریافت کنند که اگر مجلس شورای اسلامی مصوب کند، آن را اجرا می‌کنیم.

محمودزاده با تاکید بر تبیین موضوع شهریه و اینکه هزینه خدمات جانبی مدارس جدا از شهریه است، تصریح کرد: شهریه مصوب ۱۵ هزار مدرسه از مجموع ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی کشور، کمتر از ۲۰ میلیون تومان است.