شخصی سازی آموزش برای هر دانش آموز به وسیله هوش مصنوعی


گفت‌وگوی پانا با یک کارآفرین درباره کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش:

شخصی‌سازی آموزش برای هر دانش‌آموز به‌وسیله هوش مصنوعی تحولی بزرگ در تعلیم و تربیت ایجاد خواهد کرد

تهران (پانا) - یک کارآفرین آموزشی با اشاره به کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش، عنوان کرد که شخصی‌سازی آموزش برای هر دانش‌آموز به‌وسیله هوش مصنوعی تحول بزرگی در تعلیم و تربیت ایجاد خواهد کرد.

فردین شورج، کارآفرین آموزشی در گفت‌وگو با پانا به کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش اشاره کرد و گفت:‌ «با توجه به توانایی‌ها و امکاناتی که در هوش مصنوعی وجود دارد استفاده از آن هر روز بیشتر از روز دیگر خواهد شد و هم چنان که کاربردهای آن گسترش خواهد یافت نیاز به متخصصان هوش مصنوعی هم بیشتر می‌شود. بدیهی است این امر باعث می‌شود تا فرصت‌های شغلی برای متخصصان هوش مصنوعی روز به روز بیشتر شود.»

وی افزود:‌ «در حال حاضر هوش مصنوعی در ایران توانسته خود را در مسیر تکاملی سیستم‌های امنیتی همچون تشخیص چهره، ساخت و طراحی سلاح‌های هوشمند، ساخت ربات‌ها و دستگاه‌های هوشمند در حوزه تولیدی و صنعتی، ارتقای سیستم‌های تشخیص گفتار همچون تبدیل متن به صوت و بالعکس و طراحی بازی‌ها و حوزه‌های کاربردی آموزش قرار دهد. در افق چشم‌انداز آینده ایران نیز پیش‌بینی‌شده که، ظرف حداکثر ۱۰ سال آینده جایگاه هوش مصنوعی در ایران تا حدی ارتقاء یابد که نام ایران در جدول ۱۰ کشور برتر در زمینه هوشمندسازی قرار گیرد.»

مهم‌ترین کاربرد هوش مصنوعی در آموزش چیست؟

این کارآفرین آموزشی یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی را در شخصی‌سازی نرم افزار آموزشی برای هر فرد عنوان کرد و گفت: «در حال حاضر نرم‌افزارها، بازی‌ها و برنامه‌های یادگیری ​​برای دانش‌آموزان به صورت یکسان وجود دارد. کاربرد هوش مصنوعی برای شخصی‌سازی نرم افزار آموزشی برای هر دانش‌آموز شاید مهم‌ترین و برجسته‌ترین کاربردها در آموزش باشد زیرا یادگیری راحت‌تر و روان‌تر با این امر امکان‌پذیر خواهد بود.»

 

وی افزود: «این کاربرد هوش مصنوعی در حوزه آموزش باعث ایجاد آموزش سفارشی هم می‌شود. معلمان فقط در مواقعی که دانش‌آموزان به آن‌ها نیاز داشته باشند خدمات آموزشی ارائه می‌دهند و با این کار بسیاری از هزینه‌های زمان کاهش می‌یابد و دیگر دانش‌آموزان یا معلمان مجبور نیستند ساعت‌های زیای را صرف موضوعاتی کنند که در آن به آموزش نیاز ندارند.»

شورج اظهار کرد: «یادگیری دیجیتال با گزینه‌های سفارشی‌سازی، کتاب‌های درسی دیجیتال، راهنمای مطالعه، درس‌های کوچک و موارد دیگر را می‌توان با کمک هوش مصنوعی تولید کرد. به همین صورت کلاس‌های آموزشی می‌توانند از طریق ابزارهای هوش مصنوعی در سطح جهانی در دسترس همه دانش‌آموزان قرار گیرند، حتی آن‌هایی که دارای اختلال شنوایی یا بینایی هستند یا به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند. به‌طور مثال با یک پلاگین پاورپوینت مانند Presentation Translator، دانش‌آموزان زیرنویس‌های هم‌زمان را برای هر چیزی که معلم تدریس می‌کند، در دسترس خواهند داشت.»

هوش مصنوعی محدودیت‌های‌ آموزشی را مرتفع می‌کند

این کارآفرین آموزشی گفت: «این امر فرصت‌های جدیدی را برای دانش‌آموزانی که نیاز به یادگیری در سطوح مختلف دارند و می‌خواهند موضوعی را بیاموزند که در مدرسه تدریس نمی‌شود یا بیمار هستند و در مدارس غایب هستند، ایجاد می‌کند. هوش مصنوعی می‌تواند محدودیت‌های آموزشی را رفع کند و این‌یکی از شگفتی‌های هوش مصنوعی در آموزش به‌حساب می‌آید.»