بازدهی مطالعه خودتونو بالا ببرید


«بازدهی مطالعه خودتونو بالا ببرید»

چه خوب چه بد، درس خواندن قسمتی از زندگی یک دانش آموز است. در واقع درس خوندن مهارتی است که نیاز به سعی، تلاش، آزمایش و خطا دارد. اگه دنبال راه کارهایی برای درس خواندن هستید این متن را تا آخر بخونید.

1.خود را برای موفقیت آماده کنید

یکی از مفید ترین راه­ها برای شروع درس خواندن این است که خود را از همان ابتدا آماده­ی موفق شدن کنید.

2.از کتاب­ها و جزوه­های چاپی استفاده کنید

هرچند وسایل الکترونیکی و فضای مجازی راحت و در دسترس هستند اما تحقیقات نشان داده­اند که هنوز هم نوشته­های چاپی از هر وسیله­ی دیگر برای درس خواندن مناسب­تر هستند. برخی دانشمندان عقیده دارند که کار کردن با موس یا صفحه­ی موبایل باعث افزایش دقت و تمرکز هنگام درس خواندن می­شوند اما بیش از نود درصد دانش آموزان درس خواندن با نسخه­های چاپی را به درس خواندن با فضای مجازی ترجیح می­دهند. علاوه بر آن دانش آموزان با استفاده از نسخه­های چاپی بهتر در امتحاناتشان عمل می­کنند.

3.ابتدا ورزش کنید

در مطالعات پزشکی و روانشناسی تاثیر سودمند ورزش کردن بر عملکرد مغز به طور کامل ثابت شده است. ورزش کردن باعث می­شود اکسیژن و مواد مغذی به مغز برسند. حتی یک ورزش کوتاه قبل از شروع درس خواندن باعث می­شود شما هشیار و آماده­ی یادگرفتن مطالب جدید باشید.

4.آرام باشید

استرس مانع یادگیری است. دانشمندان دریافته­اند که هنگام استرس در بدن هورمون­هایی فعال می­شوند که مانع رسیدن اطلاعات به مغز می­شوند. اگر در زمان درس خواندن استرس دارید با اندکی ورزش و یا تنفس عمیق به خودتان استراحت دهید.

 

5.محیط درس خواندن خود را عوض کنید

عوض کردن محیط باعث افزایش تمرکز و بهبود یادگیری می­شود. روانشناسان باور دارند عوض کردن محیط درس خواندن حتی از یک اتاق به اتاقی دیگر در افزایش تمرکز و حافظه بسیار مؤثر است.

6.بلافاصله پس از خواندن مرور کنید

پس از اینکه مطلبی را از کتاب خواندید و مفهوم آن را درک کردید کتاب را ببندید و مطالبی را که یاد گرفتید در ذهنتان مرور کنید. این کار باعث می­شود آن مطلب در حافظه­ی بلند مدت شما ذخیره شود.

7.از کارت استفاده کنید

برای حفظ مطالب خصوصا لغات دروس ادبیات یا زبان کارت­هایی تهیه کنید و یک طرفشان کلمه یا سوال و طرف دیگر معنی کلمه یا جواب آن سوال را بنویسید. با نگاه کردن به کلمه یا سوال سعی کنید جواب را به خاطر بیاورید، اگر جواب درست بود کارت را کنار بگذارید در غیر این صورت کارت را نگه دارید و در آخر دوباره سراغش بروید.

8.در آزمون­های آزمایشی شرکت کنید

آزمون­های آزمایشی شما را با شرایط و محیط آزمون آشنا می­کنند و به شما در نحوه­ی خواندن و دسته بندی مطالب برای آزمون کمک می­کنند.

9.بین مطالب ارتباط پیدا کنید

بزرگ­ترین فرق بین کسانی که سریع یاد می­گیرند و کسانی که کند یاد می­گیرند این است که کسانی که سریع یاد می­گیرند در واقعا توانایی پیدا کردن ارتباط بین مطالب را در خودشان تقویت کرده­اند و این اطلاعات را به هم متصل می­کنند.

10.خود را جای معلم بگذارید

تحقیقات نشان داده­اند که هنگامی که کسی درس را به این هدف می‌خواند که آن را آموزش دهد باعث می­شود مطالب بهتر در حافظه­اش بماند. دلیلش این است که معلم ها نه تنها برای یادگیری و یاد دادن بلکه برای پیدا کردن نکات کلیدی و توصیف آن­ها برای دیگران به طور واضح خود را آماده کرده­اند.

11.ظرف مغزتان را لبریز نکنید

هنگامی که بخشی از درس خواندنتان تمام می­شود و از یادگیری خود راضی هستید بعد از احساس رضایت به جای ادامه­ی خواندن به گنجایش مغز خود فکر کنید. اگر بیش از حد بخوانید مطالب قبلی را فراموش خواهید کرد. پس بهتر است به اندازه­ی ظرفیت مغرتان مطلب وارد آن کنید.

12.از انجام چند کار همزمان با هم بپرهیزید

ممکن است فکر کنید وقتی دارید همزمان پیام می­فرستید و درس می­خوانید دارید با یک تیر دو نشان می­زنید اما میزان یادگیری خود را کم می­کنید. براساس شواهد ،انجام کارهای متفرقه حین درس خواندن نه تنها زمان درس خواندن شما را طولانی­تر میکند بلکه از موفقیتتان جلوگیری می­کند.

13.روی یک موضوع برای زمان طولانی متمرکز نشوید

اگر از خواندن صفحات کتاب تاریخ، واکنش­های شیمیایی و.... به طور مکرر در طول روز خسته و کلافه نمی­شوید باید خیلی خوش شانس باشید. باید در طول روز به درس­هایتان تنوع بدهید تا از خواندن مکرر یک درس کلافه نشوید.­