«اوقات فراغت در نوجوانی»


«اوقات فراغت در نوجوانی»

اوقات فراغت زمانی است که ما خارج از وظایف و مسئولیت‌ها برای استراحت و پرداختن به فعالیت‌های مورد علاقه‌مان داریم. این زمان برای نوجوانان اهمیت بیشتری دارد چرا که می‌تواند زمان طلایی برای کشف محیط پیرامون، پیدا کردن هویت خود و همچنین شناخت نیازها و و استعدادهای فردی و پرورش آنها باشد. برنامه‌ریزی درست و مطابق با ویژگی‌های فردی برای گذراندن اوقات فراغت باعث شکوفایی خلاقیت و نوآوری شده و قوه تفکر را تقویت می‌کند.

علاوه بر این زندگی صنعتی مدرن و سیستم آموزشی، شرایطی را برای دانش‌آموزان فراهم آورده که بسیار تک‌ بعدی آموزش می‌بینند و در طی دوران تحصیل از سایر علایق و اهداف خود غافل می‌شوند همچنین در این سنین بیش از هر سن دیگری تمایل به فعالیت‌های هنری و ورزشی وجود دارد و اگر این اشتیاق شناخته شده و مورد توجه قرار گیرد می‌تواند منشا و جرقه شناخت استعدادهای فردی و شروع اتفاقات بزرگی در زندگی آنها شود.

تابستان یکی از فرصت‌های طلایی برای دانش‌آموزان است که علاوه بر استراحت به یادگیری مهارت‌ها و حرفه‌هایی بپردازند که توانایی‌ها و مهارت‌های آنها را پرورش داده و آنها را به افرادی چند بعدی با توانایی‌های گوناگون تبدیل کند.

در همین راستا بسترهای متفاوتی برای گذراندن اوقات فراغت برای دانش‌آموزان تعریف شده که به چند مورد از آنها اشاره میکنیم؛

کانون‌های پرورش فکری با محوریت مهارت‌های کارگاهی و فعالیت‌های اردویی در محله‌ها، پایگاه اوقات فراغت و طرح هفت سنگ با محوریت آموزش مهارت‌های ده‌گانه زندگی و آموزش بقا در طبیعت، سامانه نورینو با محوریت جشنواره های فرهنگی و ورزشی و پویش تابستان من در شبکه شاد با هدف آموزش مهارت‌های کاربردی و متنوع به دانش‌آموزان.

هر فرد ویژگی‌های منحصربه‌فرد،علایق و امکانات خاص و به تبع نیاز به برنامه ویژه‌ای برای زمان‌های فراغت خود دارد. اکثر نوجوانان ترجیح میدهند اوقات فراغت خود را به بودن در فضای مجازی، تماشای فیلم و سریال، بودن با دوستان و همسالان و رفتن به طبیعت و مهمانی بگذرانند.

در کنار همه اینها، اوقات فراغت یکی از بهترین زمان‌هایی است که می‌توان خانواده‌ها را دور هم جمع کرد و با فعالیت‌های مشترک خانوادگی به بهبود روابط والد و فرزندی کمک کرد.

بنابراین نوجوانان می‌توانند با پیدا کردن شناخت و درک صحیحی از خود و بسترهای در دسترس و مشورت با خانواده لیستی از فعالیت‌های لذت بخش و البته هدفمند ویژه خود را تهیه کنند که برای آنها تابستانی پربار و مفرح را بسازد.