جشن «شکوفه ها» و «جوانه ها» فردا برگزار می شود


اعلام تمام جزئیات بازگشایی مدارس؛

جشن «شکوفه‌ها» و «جوانه‌ها» فردا برگزار می‌شود‌

یک میلیون و 700 هزار دانش‌آموز پایه اول ابتدایی از فردا سال تحصیلی خود را آغاز می‌کنند

تهران (پانا) - جشن شکوفه‌ها برای دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی فردا (چهارشنبه 29 شهریور) برگزار می‌شود و سال تحصیلی 1403 - 1402 نیز به‌طور رسمی و با انرژی و نشاط از شنبه (اول مهر) برای تمام دانش‌آموزان کشور آغاز خواهد شد.

کم‌کم به روزهای پایانی شهریور و اتمام تعطیلات تابستانی نزدیک می‌شویم و بوی ماه مهر و مدرسه و سال تحصیلی به مشام می‌رسد. دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی طبق سنت همه‌ساله، زودتر از سایر دانش‌آموزان روانه مدرسه شده و لذت تحصیل را می‌چشند. امسال نیز سال تحصیلی برای نوآموزان اول ابتدایی از فردا (چهارشنبه 29 شهریور) آغاز می‌شود و یک میلیون و 700 هزار دانش‌آموز پایه اول ابتدایی، سال تحصیلی خود را در قالب جشن شکوفه‌ها آغاز می‌کنند.

‌طبق قانون و تاکید وزیر آموزش و پرورش روز شنبه (اول مهر) سال تحصیلی 1403 – 1402 به‌صورت رسمی در سراسر کشور آغاز می‌شود. همچنین به جز کلاس‌اولی‌ها، کلاس هفتمی‌ها نیز از فردا (چهارشنبه 29 مهر) به مدرسه می‌روند تا در «جشن جوانه‌ها» که مختص پایه هفتم است، شرکت کنند.

با توجه به اتمام فرآیند ثبت‌نام دانش‌آموزان، امسال تعداد کل دانش‌آموزان در تمامی مقاطع و پایه‌های تحصیلی ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است.

طبق بخشنامه‌های وزارت آموزش و پرورش، بچه‌هایی که تا مهر امسال به 6 سال تمام می‌رسند، می‌توانند در پایه اول ابتدایی ثبت‌نام کنند اما امسال به آن دسته از دانش‌آموزان متولد مهر‌ که در سال گذشته، پیش‌دبستانی را در مراکز مورد تایید وزارت آموزش و پرورش گذرانده‌اند نیز اجازه ثبت‌نام در پایه اول ابتدایی داده شده است. البته این امر به شرط دارا بودن ظرفیت مدارس است.

زمان‌ها کلاس‌ها رعایت شده و دروس با استفاده از روش‌های نشاط‌آفرین تدریس شود

معصومه نجفی پازوکی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال در آغاز سال تحصیلی جدید (جشن شکوفه‌ها) ماهنامه آموزشی حاوی نکات تربیتی و درسی به والدین کلاس اولی ارائه می‌شود، گفت: نخستین شماره این ماهنامه در روز برگزاری جشن شکوفه‌ها تقدیم خواهد شد که نکاتی درباره زبان‌آموزی ارائه می‌کند چرا که درس فارسی در دوره ابتدایی اهمیت بسیاری دارد.

او از معلمان خواست تا زمان هر زنگ درسی را بین 45 تا 50 دقیقه در نظر گرفته و دانش‌آموزان را درگیر نوشتن تکلیف نکنند و دروس را در فضایی بانشاط و شاداب و با استفاده از ابزارهایی مانند داستان، شعر و... تدریس کنند. ضمن اینکه نقش والدین را در کنار معلمان برای تربیت فرزندان بسیار بااهمیت دانست.

محمد محمدی، مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش نیز خطاب به والدین کلاس اولی گفت: توجه داشته باشید اینکه دانش‌آموز سریع بنویسد و بخواند، هنر نیست و اجازه بدهید کار به‌تدریج پیش برود. همچنین به معلمان گفته شده در 10 روز اول مهر حتما جلسه‌ای با اولیای دانش‌آموزان برگزار و انتظارات متقابل را بیان کنند و ماه نخست سال تحصیلی یعنی مهر، زمینه مانوس‌شدن دانش‌آموز با مدرسه و کلاس درس فراهم می‌شود و اگر این فرآیند به خوبی طی شود، شاهد موفقیت و سعادت دانش‌آموز در جریان تعلیم و تربیت خواهیم بود.

مدارس چه ساعتی آغاز می‌شوند؟

محمدمهدی کاظمی، رئیس ستاد پروژه مهر ضمن اعلام جزئیات آغاز سال تحصیلی جدید گفت: جشن‌های شکوفه‌ها و جوانه‌ها به ترتیب برای پایه‌های اول و هفتم ‌در روز ۲۹ شهریور و ‌جشن غنچه‌ها ‌در روز ۱۵ مهر برگزار می‌شود و سال تحصیلی برای سایر پایه‌ها نیز از روز شنبه (اول مهر) آغاز خواهد شد.

وی درباره شایعاتی مبنی بر تغییر در روز بازگشایی مدارس اظهار کرد: آغاز سال تحصیلی قطعا از اول مهر خواهد بود و هرگونه اطلاع‌رسانی در این خصوص از طریق پرتال و کانال‌های رسمی وزارت آموزش و پرورش و رسانه ملی اعلام خواهد شد.

رئیس ستاد بازگشایی مدارس (پروژه مهر) درباره برگزاری جشن‌های اول سال ‌برای پایه‌های مختلف تحصیلی در پاسخ به این پرسش که آیا در سال تحصیلی جدید، ساعت شروع فعالیت مدارس متفاوت از سال‌های گذشته خواهد بود و ساعات آموزشی کمتر می‌شود؟ تصریح کرد: برنامه آموزشی هر دوره تحصیلی، ساعت مشخصی دارد و هر دانش‌آموز باید به میزان ساعت معین در مدرسه حاضر باشد اما ممکن است زمان شروع فعالیت مدارس در استان‌های مختلف، ناظر به اقتضای اقلیم و شرایط با تصمیمات شورای آموزش و پرورش استان و... متفاوت باشد.

کاظمی افزود: بر‌اساس تصمیمات آموزش و پرورش معمولا ساعت شروع مدارس 7:30 صبح است اما در تهران شاید این تصمیم با 30 دقیقه تاخیر ‌یا تعجیل گرفته شود تا در ابتدای سال تحصیلی کنترل ترافیک با کمترین مشکلی روبه‌رو باشد.