تکمیل ظرفیت برای رشته های پرطرفدار؛ درخواست پشت کنکوری ها


تکمیل ظرفیت برای رشته‌های پرطرفدار؛ درخواست پشت کنکوری‌ها

حرفشان این است که در حق داوطلبان پشت کنکوری اجحاف شده و  تراز و رتبه‌هایی که کسب کردند برحسب عدالت نبوده است، آن‌ها می‌گویند: «استدعا داریم حق و عدالت را در نظر بگیرید و زحمات چندساله این دانش آموزان را هدر ندهید زیرا سرنوشت بسیاری از آنان تغییر خواهد کرد. پس ناامیدی و سرخوردگی را به آنها هدیه ندهید».

 این بخشی از صحبت‌های داوطلبانی است که متقاضی ضرورت تکمیل ظرفیت رشته‌های پرطرفدار کنکور سراسری هستند.

این داوطلبان پویشی را ثبت کردند و خواستار ضرورت تکمیل ظرفیت رشته‌های پرطرفدار کنکور سراسری شدند.

کاربران در پویش خود آورده‌اند:«با توجه به اعلام نتایج کنکور۱۴۰۲ که متاسفانه با نارضایتی فراوانی همراه شد و با وجود افزایش ظرفیت رشته‌های پرطرفدار علوم تجربی اما متاسفانه نتایج اعلامی سازمان سنجش دور از انصاف و تا حد بسیاری اجحاف درحق ارزنده‌ترین سرمایه‌های انسانی این مرز و بوم بود. از آن جا که بسیاری از داوطلبان اذعان داشته‌اند که انتخاب کدرشته محل‌ها را بسیار منطقی و براساس نرم‌ افزار مجازی سازمان سنجش و فایل‌های قبولی سال قبل انجام داده‌اند ولی متاسفانه با نتیجه اعلامی مردودی مواجه شدند».

نتایج کنکور برای بسیاری از داوطلبان دور از باور بوده است. بعضی از ظرفیت‌‌ و صندلی‌های دانشگاه‌ها به دلایلی خاصی خالی می‌ماند و باید کاری کنیم که از تمام ظرفیت‌های دانشگاه‌ها استفاده شود.

 

* بار روانی را از روی داوطلبان کنکور سراسری بردارید.

داوطلبان در سال کنکور بسیار استرس دارند و باید مسئولان بار روانی را از روی داوطلبان بردارند نه اینکه یک بار روانی سخت روی دوش داوطلبان قرار دهند.

* تغییر سرنوشت افراد 

عجیب است که سازمان سنجش آموزش کشور تکمیل ظرفیت را کاملا برداشته‌ است، بخشی از ظرفیت دانشگاه‌ها خالی است و بعضی از افراد باید فشار روانی کنکور را تحمل کنند. این کار تنها برای رشته‌هایی که با شرط سوابق است انجام می‌شود اما برای رشته‌های با آزمون این کار انجام نمی‌شود. این کار باعث می‌شود که سرنوشت افراد تغییر کند.

رتبه 143 از منطقه 2 می‌گوید: بنده رتبه برتر هستم و از بنده تجلیل شد. با رتبه ۱۴۳ منطقه ۲ هیچ جا نتوانستم قبول شوم !حتی فرهنگیان که  بسیار علاقمند بودم.

وی افزود: داخل کارنامه سبز که کارنامه علمی نیز می‌گویند، یکی از ردیف‌ها رتبه فرد و دیگری آخرین رتبه قبولی برای فرهنگیان رتبه من را نوشته بود یک و آخرین قبولی هم یک بود ولی قبول نشدم من حتی  اعتراض زدم ولی انگار نه انگار ولی نمی‌دانم رتبه برتر مگر می‌شود قبول نشود؟ من مطمئنم انتخاب رشته‌ام  را درست انجام دادم.

* هرسال ۲۰ درصد افزایش ظرفیت

حسین محمدی داوطلب کنکور 1402 گفت: لطفا ظرفیت رشته‌های پزشکی و داروسازی رو زیاد کنید طبق مصوبه قرار بود هر سال ۲۰ درصد افزایش ظرفیت داشته باشیم ولی اجرا نشد. ما در منطقه ۳ هستیم و شهرمان محروم است؛ لطفا ظرفیت را زیاد کنید که ما هم بتوانیم رشته‌های خوب قبول شویم.

 

یکی دیگر از متقاضیان دوره تکمیل ظرفیت نیز گفت: تکمیل ظرفیت کنکور سراسری برای دانشگاه روزانه در آبان ماه برگزار کنید برای رشته‌های پیراپزشکی مانند پرستاری نیز ترازها را پایین بیاورید.

ظلم بزرگی در حق کنکوری‌های امسال شد، حداقل با وضعیت کمبود معلم، برای دانشگاه فرهنگیان تکمیل ظرفیت بگیرید که کمبود معلم هم کمی جبران شود و در حق دانش آموزان ظلم نشود.

در مجموع جذب دانشجو به صورت تکمیل ظرفیت برای رشته‌های پرطرفدار خواسته‌ای است که داوطلبان کنکور خواستار آن هستند. این اقدام می‌تواند تا حد زیادی فشار روانی کنکور 1402 را در داوطلبین این سال کاسته و از پشت کنکور ماندن عده زیادی جلوگیری کند.

 

تدوین و گردآوری:‌ کلینیک مشاوره گاج