تغییرات کنکور ۱۴۰۳؛ «فرهنگیان» به گروه های آزمایشی کنکور اضافه شد


رئیس سازمان سنجش تشریح کرد؛

تغییرات کنکور ۱۴۰۳؛ «فرهنگیان» به گروه‌های آزمایشی کنکور اضافه شد

سهم سوابق تحصیلی و آزمون برابر شد/ آزمون سراسری در دو نوبت برگزار می‌شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۳ را تشریح کرد.

عبدالرسول پورعباس در نشست خبری تشریح جزئیات ثبت‌نام نوبت اول کنکور سراسری سال 1403 اظهار کرد: امروز در انتهای فرایند برگزاری آزمون سراسری 1402 هستیم و در آغاز فرایند آزمون 1403 قرار داریم که از امروز آغاز می‌شود و تغییرات آن اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: آزمون 1402 یکی از بی‌نظیرترین آزمون‌های سازمان سنجش بود. در همه حوزه‌ها نوآوری داشتیم. موفق شدیم فرایند تقلبی که مبتنی بر تجهیزات جاسوسی و الکترونیک بود را کاملا خنثی کنیم و به تعبیری در آزمون سال 1402 تعدادی از تجهیزاتی که گرفته شد، بلااستفاده ماند چون تمام شبکه‌های پشتیبان این تجهیزات قبل از آزمون منجر به دستگیری شد و یک فرایند چشمگیری از همکاری پلیس فتا، سپاه و پلیس امنیت شکل گرفت و همه دست به دست هم دادند تا یکی از آزمون‌های بی‌نظیر رقم زده شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: در آزمون سراسری 1402 شبهه‌ و شبکه‌ای پیدا نشد و امسال آزمون را بدون حاشیه‌ای که متقلبان به دنبال آن بودند، برگزار کردیم. همچنین همکاری خوبی بین آموزش و پرورش و سازمان سنجش شکل گرفت به‌طوری که مساله‌ای که در سال‌های گذشته تحت عنوان مغایرت معدل گریبان داوطلبان را می‌گرفت، امسال با تدابیری که اندیشیده شد و همکاری آموزش و پرورش توانستیم مغایرت معدل را حل کنیم و گزارشی در این زمینه تقریبا نداشتیم و عددی نزدیک هزار نفر را بر مبنای خوداظهاری عمل کردیم که مشکلی وجود نداشت.

وی با اشاره به دلیل تاخیر در اعلام نتایج آزمون سراسری سال 1402 نیز گفت: سال تحصیلی هم با تاخیر معقولی شروع شد و تاخیر آن هم به دلیل فرایندهای جدیدی بود که اتفاق افتاد اثر قطعی معدل باید اعمال می‌شد. لذا بخاطر همین تاخیر 25 روزه‌ای در اعلام نتایج آزمون صورت گرفت و با همکاری بین دو دستگاه، نتایج در دو بعد ضرایب سوابق تحصیلی و آزمون کتبی اعلام شد و فرایند جدید آزمون را که تغییرات عمده‌ای داشت، پشت سر گذاشتیم و امید داریم تجربه 1402 در سال 1403 اثربخش باشد.

پورعباس با بیان اینکه ثبت‌نام نوبت اول آزمون سراسری سال 1403 از امروز آغاز می‌شود، گفت: کارپوشه یا پروفایل برای برخی داوطلبان ممکن است از قبل آغاز شده باشد که این افراد ادامه کار می‌دهند و آنهایی که تاکنون کارپوشه ایجاد نکردند، از امروز فرصت دارند کارپوشه را ایجاد کنند.

آزمون فرهنگیان به آزمون سراسری سال 1403 اضافه شد

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تغییرات آزمون سراسری سال 1403 گفت: در آزمون سراسری ۱۴۰۳ دو تغییر عمده داریم که یکی از آنها اضافه شدن گروه فرهنگیان به گروه های پنجگانه علوم انسانی، علوم تجربی، علوم ریاضی و فنی، هنر و زبان های خارجی است. تغییر دیگر این است که گروه شناور آزمون سراسری زبان یا هنر خواهد بود و دیگر امکان شرکت در دو گروه هنر و زبان به صورت همزمان وجود ندارد. آزمون این دو گروه همزمان خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: آزمون دانشگاه فرهنگیان اختصاصی است. بنابراین داوطلبان علاوه بر سه گروه اصلی(ریاضی، تجربی و انسانی)، می‌توانند گروه فرهنگیان را هم انتخاب کنند. می‌توانند فقط گروه فرهنگیان را انتخاب کنند. می‌توانند هم گروه فرهنگیان و هم یکی از گروه‌های اصلی آزمایشی را انتخاب کنند. علاوه بر آن از دو گروه زبان‌های خارجی و هنر هم می‌توانند یک گروه را به‌صورت شناور انتخاب کنند.

وی ادامه داد: آزمون فرهنگیان اختصاصی و شامل سه مرحله است. یک مرحله آزمون کتبی است، یک مرحله فرایندهای گزینشی (مصاحبه و آزمایش‌های بدنی ویژه شرایط معلمی) و مرحله بعدی سوابق تحصیلی است. گروه فرهنگیان یک گروه جداگانه است ولی فردی که متقاضی آزمون گروه فرهنگیان است باید در یکی از گروه های اصلی یا یکی از گروه های شناور ثبت نام کند و علاقمندی خود را برای شرکت در این آزمون اعلام کنند. فردی که علاقمند به شرکت در آزمون اختصاصی فرهنگیان باشد باید در یکی از گروه‌های پنجگانه شرکت کند چون ۴۰ درصد نمره اش از آزمون کنکور و ۶۰ درصد نمره از آزمون اختصاصی فرهنگیان است. پس از آزمون فرد ۲۵ درصد نمره را باید از آزمون ارزشیابی صلاحیت‌های معلمی که از سوی آموزش و پرورش به صورت آزمایش‌ها، مصاحبه و گزینش طراحی و برگزار می‌شود کسب کند. ۲۵ درصد از مجموع آزمون‌های کتبی در زمان آزمون سراسری کسب می‌شود. ۵۰ درصد هم باید از سوابق تحصیلی کسب کرده باشد که در مجموع ۱۰۰ درصد نمره را به‌دست آورد.

سهم سوابق تحصیلی و آزمون برابر شد

پورعباس با تاکید بر اینکه سوابق تحصیلی به‌شکل قطعی برای همه گروه‌های آزمایشی اعمال می‌شود، گفت: شرایط سوابق تحصیلی در دفترچه آمده است و طبق آن برای سه گروه اصلی و دانشگاه فرهنگیان 50 درصد به شکل قطعی اعمال می‌شود و 50 درصد به شکل آزمون تخصصی سراسری است که برابر عمل خواهد شد که بر اساس نظام آموزشی 3-3-6 است.

رئیس سازمان سنجش تصریح کرد: نکته‌ای که در آزمون اختصاصی فرهنگیان وجود دارد این است که اگر داوطلبان این گروه را انتخاب کردند علاوه بر دروس اختصاصی شاخه‌های ریاضی، انسانی و تجربی، یک دفترچه مازاد اختصاص فرهنگیان هم به آنها داده می‌شود و امیدواریم با تجربه‌ای که از سال گذشته به دست آوردیم مسیر برگزاری آزمون را به شکل شایسته‌ای دنبال کنیم.

پورعباس گفت: تاثیر سوابق تحصیلی برای نظام آموزشی ۶ - ۳ - ۳ در آزمون سراسری ۱۴۰۳ در سه گروه اصلی علوم انسانی، علوم تجربی و علوم ریاضی ۵۰ درصد است. در گروه های هنر و زبان به دلیل نبود دروس عمومی میزان تاثیر سوابق تحصیلی ۲۷ درصد است.

وی اضافه: نتایج نهایی پذیرش در گروه فرهنگیان قبل از انتخاب رشته اعلام می شود. اگر فرد قبول شده باشد امکان پذیرش و ثبت نام را دارند. در صورت درخواست انصراف در این فرصت می‌تواند انصراف دهد. در صورت عدم قبولی هم می تواند در صورتی که در آزمون سراسری علاقمندی برای سایر رشته‌ها را اعلام کرده باشد، نیز می‌تواند انتخاب رشته کند و رشته‌های سایر دانشگاه ‌ا را انتخاب کند.

آزمون سراسری 1403 در دو نوبت برگزار می‌شود

پورعباس گفت: آزمون در دو نوبت برگزار می‌شود. نوبت اول در روزهای 6 و 7 اردیبهشت ماه و نوبت دوم در روزهای 7 و 8 تیرماه سال 1403 برگزار می‌شود. امسال تاریخ آزمون را از دی ماه به چند دلیل به اردیبهشت ماه انتقال دادیم به‌دلیل تقاضای آموزش‌وپرورش و معلمان و دانش‌آموزانی که امسال دانش‌آموز هستند. البته برای ما شرایط سخت است و فشردگی کار برای سازمان سنجش است.