چگونه اضطراب خود را کاهش دهیم


 چگونه اضطراب خود را کاهش دهیم

گاهی در زندگی رخدادها و شرایط مختلفی بر ما حاکم می­شوند که باعث می­شوند دچار استرس و اضطراب شویم. دانش‌آموزان هم کم و بیش در شرایطی قرار می­گیرند که دچار استرس و اضطراب می­شوند. برای مثال قبل از یک امتحان مهم به دلیل نگرانی از نتیجه­ی امتحان یا حتی نگرانی از آینده و سرنوشت خود که توسط آن امتحان رقم می­خورد دانش آموزان احساس اضطراب می­کنند. همه­ی ما می­دانیم استرس تا جایی که ما را به سمت درس خواندن و تلاش کردن سوق دهد خوب و حتی لازم است اما بیشتر از آن هم برای جسم و هم برای روحیه­ی ما بسیار مضر است. استرس بیش از حد حتی ما را از درست فکر کردن باز می­دارد و باعث می­شود نتیجه­ی مطلوب خود را از تلاش­هایمان به دست نیاوریم. برخی افراد برای کاهش اضطراب خود از قرص‌های ضداضطراب استفاده می­کنند که امروزه عوارض جانبی و آسیب رساندن آن­ها به بدن برای همه آشکار است. به همین دلیل در ادامه می­خواهیم چند راه مفید و بی ضرر را برای کنترل استرس به شما پیشنهاد کنیم.

1. در حد توان آماده باشید                       

منظور از در حد توان آمادگی کامل نیست بلکه بسته به شرایط باید سعی کنید از زمانتان برای آماده شدن و درس خواندن استفاده کنید. کار را در دقیقه­ی نود انجام ندهید بلکه از زمانی به طور کامل استفاده کنید. حتی اگر کامل هم آماده نشدید، همین آمادگی کم هم در کاهش اضراب شما مؤثر است.

2. از خودتان بپرسید «بدترین اتفاقی که می­تواند بیفتد چیست؟»

برای مثال از خود بپرسید اگر در این امتحان نمره­ی خوبی نگیرم چه اتفاقی می­افتد؟ معلم و خانواده­ام را ناراحت می­کنم اما اگر به آن­ها قول بدهم که در امتحان بعدی بیشتر تلاش می­کنم و تلاش کردنم را به آن­ها ثابت کنم و اعتمادشان را جلب کنم آن­ها مرا می­بخشند زیرا چیزی جز صلاح و موفقیت من را نمی‌خواهند.

و یا اگر در کنکور موفق نشوم چه می­شود؟ من می­دانم تلاش خود را کرده­ام و از اینجا به بعد را به خدا می­سپارم زیرا فقط او می­داند خیر و صلاح من در چیست. شاید موفقیت من در آینده­ای که در سر دارم نباشد و باید راه دیگری را انتخاب کنم و از توانایی­های دیگرم استفاده کنم مثلا.....

این کار باعث می­شود غول بزرگی که از امتحان در ذهن شما ساخته شده کوچک و کوچک تر شود تا جایی که غلبه بر او برای شما راحت باشد.

3. مثبت نگر باشید

بیشترین دلیل استرس ما این است که منفی نگر هستیم و مدام به این فکر می­کنیم که ممکن است امتحان را خراب کنیم. پس کافیست نگرش خود را تغییر دهیم.

یک جای راحت برای نشستن یا دراز کشیدن پیدا کنید. سپس به لحظه­ای که امتحان را با موفقیت پشت سر گذاشتید فکر کنید. لبخند روی لبتان، خوشحالی خانواده و معلم، احساس آرامش و.....

4. آهسته حرکت کردن و تنفس شکمی

از چند دقیقه­ی قبل از آزمون تا زمان شروع، حرکات خود را کمی آهسته تر انجام دهید. آهسته تر راه بروید و آهسته تر حرکت کنید. حتی می­توانید برای چند ثانیه کاملا بی­حرکت بمانید. سپس با بینی خود نفس عمیق بکشید. باید تنفس شکمی باشد نه سینه­ای. چند دقیقه این کار را انجام دهید و فقط روی تنفستان تمرکز کنید. این کار شما را آرام می­کند و کمک می­کند بهتر فکر کنید.

5. نمونه سؤالات امتحانی را حل کنید

قبل از امتحان نمونه سؤالاتی را از مبحث امتحان تهیه کنید و در شرایط یکسان با امتحان از خودتان امتحان بگیرید. این کار باعث آرامش بیشتر شما برای امتحان می­شود.

6. به خودتان بگویید که هیجان زده­اید

در زمانی که احساس می­کنید استرس به سراغ شما آمده­است دید خود را نسبت به این حس عوض کنید و به خود بگویید که من استرس ندارم بلکه هیجان زده هستم. این کار به صورت ناخود آگاه احساس درونی شما را نسبت به آن امتحان بهتر می­کند و باعث آرامش شما می­شود.

7. استفاده از داروهای گیاهی

بوییدن یا مصرف داروهای گیاهی خوشبو در کاهش استرس و اضراب مؤثرند. داروهایی مانند گلاب، بهارنارنج، هل، زعفران، بابونه، گل گاو زبان، به و سیب و دم‌کرده­هایشان، زنجبیل، دم‌کرده­ی بادرنجبویه و....

8. تحرک داشتن و ورزش کردن

ورزش چه با شدت پایین و چه با شدت بالا یا به صورت هوازی، به عنوان یک تسکین دهنده­ی بزرگ استرس عمل می­کند.

 

9. مصرف ویتامین­های گروه B

هر 8 نوع ویتامین B عملکرد صحیح مغز و سیستم عصبی را ارتقا می­دهند و همچنین به افزایش آرامش و مبارزه با استرس و خستگی کمک می­کنند.

حرف آخر

همیشه به خاطر داشته باشید انسان در زندگی یک پشتوانه­ی بسیار بزرگ دارد و آن خداوند است. با وجود او نیازی نیست که شما نگران هیچ مسئله­ای باشید چرا که هیچ مشکلی از دستان گره گشای پروردگار بزرگ­تر نیست. از لحاظ علمی به اثبات رسیده ارتباط با خالق و توکل کردن به او و سپردن جریان زندگی به چنین پشتوانه­ای در کنترل و درمان تمامی اضطراب­ها و افسردگی­ها و حتی وسواس­ها نقش بسیار مؤثری دارد.

گردآوری و تدوین : کلینیک مشاوره گاج