پیوند «مسجد، مدرسه و خانواده» یک تکلیف قانونی است


وزیر آموزش‌ و پرورش:

پیوند «مسجد، مدرسه و خانواده» یک تکلیف قانونی است

اتحاد مسجد، مدرسه و خانواده گفتمان برکت‌آفرین است چون کل کشور از آن بهره‌مند خواهند شد

قم (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت پیوند «مسجد، مدرسه و خانواده» نه فقط یک طرح پیشنهادی بلکه یک تکلیف قانونی است که اجرای آن بسیاری از هدف‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تضمین می‌کند.

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش شامگاه جمعه در پانزدهمین هم‌اندیشی ستاد همکاری‌ حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در سالن همایش خانه معلم قم اظهار کرد: پیوند سه نهاد مسجد، مدرسه و خانواده بسیاری از هدف‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تضمین می‌کند.

وی گفت: نقطه تماس کل حاکمیت با خانواده و مدرسه است و مدرسه تنها جایی است که همه مردم کشور فارغ از هر سلیقه و گرایشی فرزند خود را به نظام تعلیم و تربیت می‌سپارند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت سوق دادن بچه‌ها به سوی مراکز برکت‌آفرین گفت: در سند تحول بنیادین مفاهیمی مانند موقعیت و هویت یک مفهوم بسیار راهبردی است.

صحرایی ارتباط مسجد و مدرسه و خانواده را یک تکلیف توصیف کرد و گفت: این نه فقط یک طرح پیشنهادی بلکه یک تکلیف قانونی است که وجه شرعی نیز پیدا کرده است.

وی یادآور شد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که اجرای آن در یک دهه اخیر دست‌کم ۱۰ بار مورد تاکید قرار گرفته، چرا که پشتوانه تعلیم و تربیت اسلامی دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ستاد همکاری‌ها باید کمر همت را برای اتحاد سه عنصر کلیدی مسجد، مدرسه و خانواده ببندد افزود: آموزش و پرورش در کنار ستاد همکاری‌ها است و وظیفه خود می‌داند که این کار را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه مدیران باید به جای ساختارسازی، گفتمان‌سازی کنند، گفت: اتحاد مسجد، مدرسه و خانواده گفتمان برکت‌آفرین است چون موجب سالم‌سازی جامعه شده و کل کشور از آن بهره‌مند خواهند شد.

صحرایی همچنین با بیان اینکه تا اسفند سال جاری عملکرد ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در رابطه با اتحاد سه عنصر مذکور ارزیابی می‌شود افزود: هیچ مانعی به غیر از ویژگی‌های فردی در مقابل این اتحاد وجود ندارد، اگر در جایی پیشرفت نکرده‌ایم نیز به دلیل آن است که نمی‌توانیم از این ویژگی‌ها عبور کنیم.

وی مهمترین نیاز راهبردی کشور در تمامی سطوح را اتحاد، انسجام و یکپارچگی دانست و بیان کرد: هر کسی در مسئولیت خودش در حال تلاش است ولی چون این تلاش‌ها یکپارچه نیست، حاصلی ندارد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت تقویت مدارس تصریح کرد: اگر مدرسه را قوی کنیم، اقتصاد و فرهنگ نیز پویا، پرقدرت و قوی خواهد شد؛ مدرسه مظهر قدرتمندی کشور است و بذر قدرت هر ملتی در مدرسه‌های آن کاشته می‌شود.

صحرایی گفت: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، یک دانش‌آموز اگر در مدرسه مسائلی مانند توحید، معاد، نبوت، احترام به خدا، خود و خلقت همچنین ایثار و فداکاری و مهربانی و جهانی‌اندیشی، وطن‌دوستی و ابتکار و کارآفرینی و تعهد را بیاموزد، به هر جامعه‌ای برود، سرپا خواهد بود و عوامل بیرونی نمی‌تواند او را منحرف کند.

وی با بیان اینکه روح سند بنیادین مبتنی بر انسجام و یکپارچگی است ادامه داد: حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش با همکاری یکدیگر برای کارهای فرهنگی برنامه‌ریزی کرده، ولی آن را به صورت تخصصی اجرا می‌کنند.