دانشگاه فرهنگیان


"دانشگاه فرهنگیان"

609000 نفر آخرین آمار سازمان سنجش از ثبت‌نامی‌های کنکور اختصاصی فرهنگیان سال 1403 است.

مطابق با اعلام وزیر آموزش و پرورش و همچنین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 1403 برای پذیرش معلم در دانشگاه فرهنگیان،‌آزمون مجزایی از کنکور سراسری برگزار خواهد شد که داوطلبان از این طریق می‌توانند به عنوان معلم جذب آموزش و پرورش شوند.

دانشگاه فرهنگیان در سال 1390 هجری شمسی و با تاسیس پردیس دختران فاطمه الزهرای تبریز کار خود را آغاز کرد. با تجمیع کلیه مراکز تربیت معلم در سراسر ایران تاسیس شد. این دانشگاه دارای 34 دانشکده و 64 پردیس دانشگاهی است. در حال حاضر این دانشگاه 132هزار فارغ التحصیل ، 94هزار دانشجو معلم و 1220 استاد هیئت علمی دارد. در سال‌های اخیر گرایش داوطلبان کنکور به این رشته بسیار زیاد شده است. به نحوی که حتی رتبه‌های برتر کنکور هم در کنار رشته‌های پرطرفدار کدرشته‌های فرهنگیان را نیز در لیست انتخاب‌های خود قرار می‌دهند. از جمله ویژگی‌های مثبتی که باعث علاقه‌مندی دانش‌آموزان به پذیرش در این دانشگاه شده است مشخص بودن و تضمین شغلی از دوران تحصیل در دانشگاه، بهره‌مندی از امکانات رفاهی ویژه معلمان، معافیت ااز خدمت سربازی برای پسران، داشتن حقوق در زمان دانشجویی و استخدام رسمی در وزارت آموزش و پرورش. اما در کنار این مزایا تحصیل در این دانشگاه معایبی نیز دارد که نیاز به انتخاب آگاهانه این شغل هنگام انتخاب رشته را چندبرابر می‌کند. از جمله این معایب شرایط سخت پذیرش در این دانشگاه است. به جهت اهمیت این رشته و شغل و همچنین حجم بالای داوطلبان این رشته شرایط سخت و چند مرحله‌ای برای ورود به این دانشگاه در نظر گرفته شده است. مسئله دیگر حقوق پایین در عین کار با تعداد زیادی دانش‌آموز است. نکته دیگر در رابطه با این دانشگاه محدودیت‌های خاصی است و دانشجویان موظف به رعایت این محدودیت‌ها هستند.

تا سال گذشته روال پذیرش در دانشگاه فرهنگیان به این صورت بود که داوطلبان در گروه آزمایشی مدنظر شرکت می‌کردند و در صورتی که مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان می‌شدند می‌توانستند کدرشته‌های مختص این دانشگاه را انتخاب نمایند. پس از انجام فرآیند انتخاب رشته داوطلبان برای ادامه روند گزینش به مصاحبه دعوت می‌شدند و در صورت کسب نمرات لازم در دانشگاه فرهنگیان پذیرش می‌شدند.

با تغییرات اعلام شده و برگزاری آزمون ورودی این دانشگاه به شیوه اختصاصی و از سمت دانشگاه فرهنگیان تغییراتی در فرآیند جذب و پذیرش صورت گرفته است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

شرایط عمومی برای ثبت‌نام دانشگاه فرهنگیان :

داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان تصریح شده در قانون اساسی

اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه 

نداشتن اعتیاد به مواد مخدر 
عدم احراز دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران
عدم احراز فساد اخلاقی

داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی

برخورداری از سلامت کامل تن و روان و شرایط جسمانی برای حسن انجام وظیفه معلمی

نداشتن سابقه عضویت خود و وابستگان در سازمان های غیر قانونی و فراماسونری

شرایط اختصاصی برای ثبت‌نام دانشگاه فرهنگیان :

داشتن حداکثر 24 سال سن برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

داشتن حداقل معدل 14 در دوره متوسطه دوم

کسب حداقل تراز 6000 به بالا

بومی بودن داوطلب در کدرشته محل انتخابی

موفقیت در مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیت‌های عمومی و ارزیابی تکمیلی

داوطلب  در صورت داشتن شرایط عمومی و تخصصی می‌تواند در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ثبت‌نام نماید. ین آزمون همزمان با کنکور سراسری و در 6و7 اردیبهشت 1403 برگزار خواهد شد. علاوه بر این آزمون اختصاصی همچنان باید برای پذیرش در مصاحبه نیز شرکت کرده و و امتیازات لازم در مصاحبه عمومی، تخصصی و ارزیابی تکمیلی را به دست آورد.

منابع این آزمون

 شامل سنجش هوش و استعداد معلمی با ضریب 3 و  تعلیم و تربیت اسلامی با ضریب 2 است.

برای بخش سنجش هوش و استعداد معلمی:

 با توجه به هدف ارزیابی توانایی‌های شناختی منبعی معرفی نشده است.

 برای درس تعلیم و تربیت اسلامی:

 سه فصل اول کتاب مهارت معلمی استاد محسن قرائتی

و فصل‌هایی از کتاب‌های دین و زندگی متوسطه دوم به شرح زیر:

برای رشته ریاضی، تجربی، فنی و کار و دانش دینی پایه دهم درس 8 تا 12 و دینی پایه یازدهم درس 11و12

برای رشته انسانی :دینی پایه دهم درس 9 تا 14 و دینی پایه یازدهم درس 16 تا 18.