اعلام سهم سوابق تحصیلی در آزمون های نهایی خرداد ۱۴۰۳


اعلام سهم سوابق تحصیلی در آزمون‌های نهایی خرداد ۱۴۰۳‌

تهران (پانا) - رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش به تشریح سهم سوابق تحصیلی در آزمون‌های نهایی خرداد ۱۴۰۳ پرداخت.

محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، در ویژه‌برنامه گفت‌وگو (پخش زنده شاد) با موضوع سوابق تحصیلی در آزمون‌های نهایی خرداد ۱۴۰۳ به پرسش‌های دانش‌آموزان پاسخ داد.

زارعی اظهار کرد: ستاد عالی آزمون‌ها به ریاست وزیر آموزش و پرورش به منظور ایجاد سازوکارهای لازم در برگزاری مطلوب آزمون‌های نهایی در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است و تاکنون در سال تحصیلی جاری، دو جلسه از این ستاد، برگزار شده است.

وی ادامه داد: متناظر این ستاد در استان‌ها نیز ستادهایی به ریاست مدیران‌ کل استان تحت عنوان ستاد آزمون تشکیل شده است که متناوب جلسات آن برگزار می‌شود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: به منظور جلب مشارکت و هماهنگی سایر دستگاه‌ها، پشتیبانی از برگزاری آزمون‌ها در دستورکار شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها قرار دارد که به ریاست استانداران این جلسات در استان‌ها طراحی شده است.

‌شیوه طراحی سؤالات در آزمون‌های نهایی چگونه است؟

زارعی با بیان اینکه شیوه طراحی سؤالات در آزمون‌های نهایی سال تحصیلی برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری و با تاکید بر محتوای کتاب‌های درسی و جداول بارم‌بندی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است، گفت: سؤالات به‌گونه‌ای طراحی می‌شود تا دانش‌آموزی که به مطالب را به صورت مفهومی یاد گرفته‌اند در پاسخگویی مشکلی نداشته باشند.

زارعی تصریح کرد: به تمام دانش‌آموزان توصیه می‌شود از مطالعه صرف جزوات و سؤالات پرتکرار پرهیز کنند و حتما به کتاب‌های درسی و معلمان رجوع کنند که سؤالات مبتنی بر کتاب‌های درسی طراحی خواهد شد.

‌الگوهای طراحی سؤالات اطلاع‌رسانی می‌شود

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش بیان کرد: برای آشنایی دبیران و دانش‌‌آموزان با شیوه طراحی سؤالات در آزمون‌های نهایی با همکاری دبیرخانه‌های راهبری کشوری دروس، الگوهای طراحی سؤالات اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی افزود: اطلاعات تکمیلی و موضوعات مرتبط با میزان و نحوه تاثیر نمرات به عنوان سابقه تحصیلی در پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش قرار دارد.

‌سهم دروس عمومی و اختصاصی در پایه دوازدهم چقدر است؟

زارعی اظهار کرد: برای آزمون سراسری سال 1403 یعنی سال تحصیلی جاری، سابقه تحصیلی که تاثیر قطعی 50 درصد خواهد داشت فقط برای پایه دوازدهم در نظر گرفته شده است، گفت: از این 50 درصد سهم دروس عمومی در پایه دوازدهم 28 درصد و سهم دروس اختصاصی 22 درصد خواهد بود.

وی ادامه داد: برای سال تحصیلی آتی سهم سابقه تحصیلی به 60 درصد خواهد رسید و تقسیم آن بین دروس عمومی و اختصاصی به شکل برابر خواهد بود یعنی 30 درصد به دروس عمومی و 30 درصد به دروس اختصاصی تخصیص خواهد یافت.

‌تاثیر دروس در سوابق تحصیلی

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تصریح کرد: دانش‌آموزانی که امسال به عنوان پایه یازدهم مشغول تحصیل هستند در آزمون نهایی برای ایجاد سابقه تحصیلی شرکت می‌کنند چرا که سهم دروس پایه یازدهم در سهم ۶۰ درصد سوابق تحصیلی هم محاسبه می‌شود.

وی با اشاره به سهم دروس در آزمون‌های نهایی سال تحصیلی، گفت: در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، ۲۸ درصد سهم برای دروس عمومی و ۲۲ درصد برای دروس اختصاصی خواهد بود؛ دروس عمومی شامل درس فارسی ۳ با میزان تاثیر ۹.۳۲، درس عربی و زبان قرآن ۳ با ۳.۹۰، درس تعلیمات دینی ۳(دینی، اخلاق و قرآن) با ۷.۱۲، درس زبان خارجی ۳ با ۵.۰۸، درس سلامت و بهداشت با ۱.۴۸، درس علوم اجتماعی ۱.۱۰ است که جمع این میزان تاثیر ۲۸ درصد است.

زارعی اضافه کرد: سهم ۲۲ درصد دروس اختصاصی در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی شامل درس حسابان ۲ با ۴.۹۳، درس هندسه ۳ با ۲.۹۱، ریاضیات گسسته ۲.۴۶، فیزیک ۳ با ۶.۹۹ و شیمی ۳ با ۴.۷۱ است.

وی ادامه داد: در گروه آزمایشی تجربی هم سهم ۲۸ درصد برای دروس عمومی و سهم ۲۲ درصد برای دروس اختصاصی است. دروس عمومی شامل درس فارسی ۳ با ۹.۳۲، درس قرآن ۳ با ۳.۹۰، درس تعلیمات دینی ۳(دینی، اخلاق و قرآن) با ۷.۱۲، درس زبان خارجی ۳ با ۵.۰۸، درس سلامت و بهداشت با ۱.۴۸ و درس علوم اجتماعی ۱.۱۰ است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: دروس اختصاصی گروه آزمایشی علوم تجربی شامل درس ریاضی ۳ با ۴.۳۲، درس زیست‌شناسی ۳ با ۷.۵۶، درس فیزیک ۳ با ۳.۸۹ و درس شیمی ۳ با ۶.۲۳ است.

وی بیان کرد: در گروه آزمایشی علوم انسانی سهم سوابق تحصیلی ۵۰ درصد شامل سهم دروس عمومی ۲۳ درصد و سهم دروس اختصاصی ۲۷ درصد است. دروس عمومی شامل درس فارسی ۳ با ۹.۳۲، درس تعلیمات دینی ۳ با ۷.۱۲ ، درس زبان خارجی ۳ با ۵.۰۸ و درس سلامت و بهداشت با ۱.۴۸ است.

زارعی اضافه کرد: در دروس تخصصی علوم انسانی شامل درس ریاضی و آمار ۳ با ۳.۶۸، درس علوم و فنون ادبی با ۴.۷۹، درس عربی ۳ با ۳.۱۳، درس تاریخ ۳ با ۴.۳۰، درس جغرافیای ۳ با ۳.۶۸، درس جامعه‌شناسی ۳ با ۴.۳۰ و درس فلسفه ۲ با ۳.۱۳ است.

وی تصریح کرد: برای گروه آزمایشی هنر و زبان‌های خارجه صرفا دروس عمومی ملاک سابقه تحصیلی خواهد بود که در رشته هنر این سهم ۲۸ درصد است و برای شاخه نظری و فنی‌وحرفه‌ای دروس عمومی ملاک است که در شاخه نظری دروس فارسی ۳ و فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش فارسی ۳ با سهم ۹.۷۰ درصد، عربی ۳ تخصصی رشته علوم انسانی و عربی زبان قرآن ۳ برای شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش با سهم ۴.۰۶ مدنظر است.

وی ادامه داد: تعلیمات دینی ۳ برای شاخه نظری و اصول و عقاید ۳ برای رشته علوم و معارف اسلامی با سهم ۷.۴۱ و زبان خارجه ۳ با ۵.۲۹ برای شاخه نظری و سلامت و بهداشت با ۱.۵۴ در سوابق تحصیلی سهم دارند.

زارعی گفت: دروس سلامت و بهداشت و تعلیمات دینی شاخه نظری با فنی و حرفه‌ای و کاردانش مشترک است و کتاب زبان خارجه ۳ شاخه نظری برای رشته‌ کاردانش مدنظر است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره سهم ۲۸ درصدی دروس عمومی در رشته زبان مطرح کرد: درس فارسی ۳ با ۹.۷۰، عربی و زبان قرآن ۳ با ۴.۰۶، تعلیمات دینی ۳ برای همه شاخه‌ها و اصول و عقاید ۳ برای رشته علوم و معارف اسلامی ۷.۴۱ است.

زارعی اضافه کرد: این جداول در پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش بارگذاری شده است و داوطلبان می‌توانند آن را مشاهده کنند.