سن ورود به دانشگاه فرهنگیان قطعی شد


سن ورود به دانشگاه فرهنگیان قطعی شد

۲۴ سال به بالاها نمی‌توانند «معلمی» بخوانند

تهران (پانا) - طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سال آینده به بعد حداکثر ۲۴ سال است بنابراین دیگر بالای ۲۴ ساله‌ها نمی‌توانند وارد دانشگاه فرهنگیان شده و درس «معلمی» بخوانند.

دانشگاه فرهنگیان به دلیل مزایای مختلفی مانند پرداخت حقوق در طول دوران تحصیل و ... که برای دانشجویان خود دارد در اولویت انتخاب بسیاری از متقاضیان کنکور است. بنابراین علاوه بر شرایط عمومی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان نیز شرایط اختصاصی دیگری از جمله شرایط سنی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته شده تا داوطلبان بتوانند از شرط تاریخ تولد تعیین شده برای دانشگاه تربیت معلم مطلع شوند.

به عبارتی به دلیل رقابت بسیار بالا در میان داوطلبان کنکوری برای قبولی در رشته محل‌های فرهنگیان و نیز ظرفیت محدود پذیرش دانشگاه فرهنگیان، هر ساله شرایط سنی برای متقاضیان اعلام می‌شود تا داوطلبانی که از شرایط ذکر شده برخوردار هستند، بتوانند رشته محل‌های مراکز تربیت معلم را انتخاب کنند.

طی ۱۰ سال گذشته نیز سن جذب دانشجوی مقطع کارشناسی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان به فراخور سال‌های مختلف متفاوت بوده است، اما به طور کلی باید گفت در سال‌های اخیر شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان بین ۲۲ و ۲۴ سال در رفت و برگشت بوده است؛ به طوری که در کنکور سال گذشته، سال جاری و حتی کنکور اختصاصی تربیت معلم ۱۴۰۳ یا همان کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان که سال آینده برای نخستین‌بار به صورت مجزا از کنکور سراسری برگزار می‌شود، حداکثر سن ورود به دو دانشگاه یاد شده ۲۴ سال تمام اعلام شد.

در ماده ۱۶ نظام‌نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش به صراحت قید شده است که حداکثر سن مجاز برای ثبت‌نام در آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، ۲۴ سال تمام است که مبنای آن اول مهرماه هرسال تحصیلی در نظر گرفته می‌شود و این شرط برای متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ و پس از آن اعمال می‌شود. بنابراین باید گفت پرونده مناقشه بر سر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از این پس بسته می‌شود و بالای ۲۴ ساله‌ها دیگر نمی‌توانند در دانشگاه فرهنگیان درس «معلمی» بخوانند.

در این راستا رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه سن ورود به دانشگاه فرهنگیان در کنکور ۱۴۰۳، ۲۴ سال است، گفته در کنکور امسال و دو سال گذشته شرط سن ورود به دانشگاه فرهنگیان ۲۴ سال بود اما مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش سن ۲۲ سال را تعیین کرده است با این حال در ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب سن ۲۲ سال تعیین و برای درج دفترچه در دفترچه کنکور اعلام شد.

وی افزود: بعد از تماس‌های مکرر داوطلبان کنکور، گفت‌و‌گوهایی را با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر افراد ستاد تعلیم و تربیت داشتیم و در نهایت این موافقت حاصل شد تا امسال هم در کنکور مانند سال‌های گذشته اقدام شود و حداکثر سن ۲۴ سال برای ورود به دانشگاه فرهنگیان در کنکور ۱۴۰۳ ملاک است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: داوطلبان علاقه‌مند به شرکت در کنکور تعلیم و تربیت که دارای حداکثر سن ۲۴ سال هستند در کنکور ۱۴۰۳ برای انتخاب دانشگاه فرهنگیان اقدام کنند و شرط سن حداکثر ۲۲ سال از کنکور ۱۴۰۴ اعمال خواهد شد.