زمان مناسب  درس خواندن


زمان مناسب  درس خواندن

آیا شما دارید برای یک امتحان مهم آماده می­شوید؟ اگر جواب شما بله است پس باید بدانید به­منظور آماده شدن برای آن امتحان به برنامه­ریزی احتیاج دارید. حال ممکن است این سوال پیش بیاید که بهترین زمان برای درس خواندن چه زمانی است؟ درس خواندن در طول روز بهتر است یا شب؟

در واقع این سوال مدام توسط دانش آموزان پرسیده می­شود و تحقیقات گسترده­ای در این زمینه صورت گرفته­است. هنگامی که صحبت از زمان درس خواندن می­شود دانش آموزان به مقایسه بین شب و روز می­پردازند.

تحقیقات نشان می­دهند که این سوال یک جواب معین ندارد زیرا کاملا به تفاوت­های فردی انسان­ها بستگی دارد. بدن هر شخصی ساعت بیولوژیکی خاص خود را دارد که زمان بیشترین بازدهی فعالیت جسمی و روحی­اش را مشخص می­کند. شما می­توانید یک فرد سحر خیز و یا شب زنده دار باشید و این فعالیت­های شماست که بهترین زمان برای درس خواندنتان را مشخص می­کند.

حال این موضوع مطرح می­شود که درس خواندن در طول روز بهتر است یا در نیمه­شب؟

فواید درس خواندن در طول روز:

  • شما در آن موقع پر انرژی­تر هستید.
  • شما با قوانین طبیعت هماهنگ هستید.
  • شما با سرعت طبیعی جامعه­ی خود پیش می­روید.
  • می­توانید با همراهی دوستانتان درس بخوانید.

فواید درس خواندن در شب:

  • محیط ساکت و آرامبخش است.
  • نگران حواس پرتی نیستید.
  • شما در زمان اوج خلاقیت خود هستید.

در طول روز شما انرژی بیشتری دارید خصوصا اگر شب خواب خوبی داشته ­باشید. وقتی خورشید طلوع می­کند مردم شروع به فعالیت می­کنند و شب هم استراحت می­کنند که این روش طبیعی انجام فعالیت­ها است. کتابخانه­ها باز هستند و شما می­توانید زمان تفریح خود را با دوستانتان بگذرانید. افرادی مانند معلمتان ویادوستانتان به راحتی برای شما در دسترس هستند و شما می­توانید در زمان برخورد با یک مشکل درسی از آنان کمک بخواهید. به علاوه نور طبیعی برای چشمانتان خوشایندتر است درحالیکه نور مصنوعی به چشمانتان آسیب می­زنند و این موضوع حتی باعث به­هم­خوردن ریتم طبیعی خوابتان می­شود.

اگر ترجیح می­دهید که در طول شب درس بخوانید پس احتمالا از سکوت و آرامش لذت می­برید زیرا جامعه در طول روز بسیار پر سر و صداست. در شب شما بهتر می­توانید تمرکز کنید. سر و صدای دیگران باعث اذیت شدن شما نمی­شود زیرا همه خواب هستند. در طول شب شما ذهن خلاق­تری دارید.

چند توصیه برای کسانیکه در شب درس می­خوانند:

به یک برنامه­ی مشخص پایبند باشید. شما باید به یک برنامه­ی مشخص عمل کنید تا ساعت بیولوژیکی بدنتان با آن هماهنگ شود. هر چه این امر بیشتر انجام شود شما آمادگی بهتری برای درس خواندن در طول شب خواهید داشت.

در طول روز استراحت کنید. درس خواندن در طول شب به این معنا نیست که نباید بخوابید و یا خواب کمتری داشته باشید. ذهن شما باید استراحت کافی داشته باشد تا شما بتوانید بیشترین بازدهی را در درس خواندن داشته باشید. پس شما نباید به هیچ وجه از خوابتان چشم پوشی کنید بلکه باید زمان آن را جابجا کنید.

از مناسب بودن نور مطمئن شوید. زمانیکه آسمان تاریک است و نور خورشید فضا را روشن نمی­کند شما باید به راحتی درس بخوانید و چشمتان را اذیت نکنید.

یک جدول زمانی مشخص ایجاد کنید. درس خواندن در طول شب باعث می­شود گذر زمان را به راحتی فراموش کنید. به همین دلیل است که باید یک جدول زمانبندی ایجاد کنید و آن را بادقت اجرا کنید.

موسیقی گوش کنید. این امر باعث افزایش خلاقیت شما در طول شب می­شود. آیا می­دانستید هنرمندان از کار کردن در شب با موسیقی لذت می­برند؟ این عمدتا به این دلیل است که در این شرایط تمایلات خلاقانه­ی آن­ها افزایش می­یابد. بنابراین اگرمی­توانید قبل از شروع درس خواندن در شب به یک موسیقی الهام بخش گوش کنید.

باید بدانید بهترین زمان برای درس خواندن به ساعت بیولوژیکی بدنتان مربوط است. زمانی درس بخوانید که بیشترین هوشیاری و آرامش را دارید.

توجه به این نکته خیلی مهم است که شما با درس خواندن ، خودرا برای شرکت در چه آزمونی آماده می‌کنید. اگر هدف شما از درس خواندن شرکت در کنکور می باشد توصیه می کنیم ساعت بدن خود را جوری تنظیم کنید که صبح ها بیدار باشید و بیشترین زمان مطالعه را در ساعات اولیه  صبح داشته باشید . زیرا شما در روز آزمون باید پرانرژی و هشیار باشید و اگر ذهنتان به خواب در ساعات اولیه روز عادت داشته باشد، این عادت در روز آزمون برایتان مشکل‌ساز خواهد شد.

و در کل برای مطالعه مفیدتر بهتر است به این موارد  نیز توجه لازم داشته باشید :

صبح ها بیشتر سعی در یادگیری مطالب داشته باشید.

درس هایی را که نیاز به مرور دارند ؛ ترجیحا به شب موکول کنید.

بلافاصله پس از غذا خوردن با شکم پر مطالعه نکنید.

قبل و بعد از مطالعه، حتما استراحت کنید.

از روش شرطی سازی نسبت به زمان مطالعه سود جویید.

 هنگام هیجان های عصبی ،ترس ،خشم اضطراب وکینه وناراحتی مطالعه نکنید؛زیرا تمرکز ندارید.

برای مطالعه شوروشوق واشتیاق فراوان داشته باشید. درحالت خستگی و بی‌خوابی مطالعه نکنید، چون برای مطالعه تمرکز حواس ندارید .

انتظار بیجا از خود نداشته باشید. به اندازه هوش ، استعداد، توانایی و تلاشتان بهره خواهید برد.

پس از یک ورزش سنگین ، با همان خستگی، مطالعه نکنید.

ابتدا وضعیت جسمی و روحی خود را متعادل کنید و سپس شروع به مطالعه کنید .

 

تدوین و گردآوری: کلینیک مشاوره گاج