امتحانات نهایی به صورت تشریحی و از 30 اردیبهشت آغاز می شود


ابلاغ برنامه امتحان نهایی برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم؛

امتحانات نهایی به‌صورت تشریحی و از 30 اردیبهشت آغاز می‌شود

تهران (پانا) - رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش از ابلاغ برنامه امتحان نهایی برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به همه استان‌ها خبر داد.

‌محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه امتحان نهایی برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم نهایی و ابلاغ شده است. امتحانات نهایی از ۳۰ اردیبهشت با آزمون پایه دوازدهم آغاز می‌شود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: آزمون پایه دوازدهم در یک روز برگزار می‌شود و آزمون‌های پایه دهم و یازدهم نیز در یک روز و در دو ساعت متفاوت برگزار خواهد شد.

زارعی افزود: شروع آزمون برای پایه‌های یازدهم و دوازدهم هفت و سی دقیقه صبح است و برای پایه دهم ۱۰ و سی دقیقه صبح شروع می‌شود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: منبع اصلی کتاب‌های درسی است.

وی گفت: جدول هدف، محتوی و ارزشیابی طراحی شده که در این جدول اهدافی که در هر درس مدنظر است عنوان شده است که این هدف با چه پرسش اساسی مواجه می‌شود و از چه نوع سئوالی طراح می‌تواند استفاده کند، سئوال تشریحی، جور کردنی و چند گزینه‌ای که پرسیده می‌شود.

به گفته زارعی، نمونه سئوال نیز در این جدول آورده شده است، یعنی در این جدول همه بخش‌های کتاب، موضوع‌های کتاب که با چه نوع سئوالی در چه سطح شناختی و با چه نمونه سئوالی پرسیده می‌شود برای هر درسی تکمیل شده است.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: این جدول و نمونه سئوالات پس از ابلاغ در درگاه اینترنتی مرکز سنجش آموزش و پرورش قابل رویت خواهد بود.

زارعی افزود: دانش آموزان پایه‌های دهم و یازدهم و دوازدهم از هفته آینده با مراجعه به درگاه اینترنتی azmoon.mdu.ir جدول هدف، محتوی و ارزشیابی که شامل نمونه سئوالات و بارم‌بندی و بخش‌های کتاب که دسته بندی شده است، دریافت کنند.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش افزود: سال گذشته 500 هزار حوزه امتحانی برای امتحانات نهایی در نظر گرفته شده بود و پیش‌بینی می‌شود.

زارعی با بیان اینکه امسال در ۶۰۰۰ حوزه امتحانی آزمون نهایی برگزار می‌شود،  گفت: از ۱۰ تا ۱۲ عنوان درس برای پایه‌ها و رشته‌های محتلف امتحان نهایی گرفته خواهد شد.

وی گفت: برای پایه یازدهم و دوازدهم بین ۱۱ عنوان درس و برای پایه دهم ۱۲ عنوان درس امتحان نهایی گرفته خواهد شد.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: سئوالات امتحان نهایی این سه پایه بیشتر محتوایی است.

زارعی گفت: آزمون امتحان نهایی تشریحی است.

به گفته زارعی، آزمون نهایی برای پایه دهم و یازدهم که سابقه تحصیلی کسب شود در خرداد برگزار می‌شود.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال سابقه تحصیلی فقط از پایه دوازهم که ۵۰ درصد است کسب خواهد شد و سال آینده ۱۴۰۴ سابقه تحصلیی ۶۰ درصد که مربوط به پایه یازدهم و دوزادهم خواهد بود که این پایه یازدهم امسال دانش آموز باید تولید کرده باشد.

وی گفت: برای پایه دهم سال ۱۴۰۵ که ۶۰ درصد است که شامل پایه دهم، یازدهم و دوازدهم خواهد بود که پایه دهم امسال باید سابقه تولید که در سال ۱۴۰۵ در نظر گرفته شود.