آزمون های شبه نهایی از هفته آینده آغاز می شود


رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا:

آزمون‌های شبه‌نهایی از هفته آینده آغاز می‌شود

تاثیر ۵۰ درصدی امتحانات نهایی در کنکور ۱۴۰۳ برای دوازدهمی‌ها

تهران (پانا) - رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری امتحانات شبه‌نهایی برای دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم برای آمادگی جهت شرکت در آزمون نهایی خبر داد.

محسن زارعی در گفت‌وگو با پانا درباره شیوه برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ گفت: «امتحانات نهایی برای پایه دوازدهم در بخش طراحی، اجرا و شیوه تاثیر آن بر کنکور سراسری همچون سال گذشته برگزار می‌شود.»

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات برگزاری امتحانات نهایی برای دانش‌آموزان دهم و یازدهم برای اولین بار در کشور گفت: «امتحانات نهایی برای پایه‌های دهم و یازدهم سابقه و پیشینه‌ای ندارد و اولین سالی است که به‌صورت نهایی برگزار می‌شود. امتحانات نهایی پایه‌های دهم و یازدهم نیز دقیقا مشابه با امتحانات نهایی پایه دوازدهم برگزار می‌شود. در بخش طراحی امتحانات نهایی پایه‌های دهم و یازدهم نیز، همچون مدل طراحی سوال در امتحانات نهایی پایه دوازدهم، طراحان از سراسر کشور دعوت شده و در فضای قرنطینه کار طراحی سوالات را انجام می‌دهند.»

تصحیح الکترونیک اوراق امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه‌های یازدهم و دوازدهم

وی به جزئیات اجرای امتحانات نهایی پایه‌های دهم و یازدهم اشاره کرد و افزود: «در بخش اجرا نیز همان سازوکارهایی که برای امتحانات نهایی پایه دوازدهم تعیین شده انجام می‌شود. یعنی دانش‌آموزان به غیر از مدارس خود در حوزه‌های مختلف منطقه، ناحیه و شهرستان خودشان حوزه‌بندی می‌شوند و عواملی که در آن‌جا تعریف می‌‌شوند کار اجرایی آزمون را انجام می‌دهند. تصحیح اوراق امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه یازدهم و دوازدهم نیز به صورت تصحیح الکترونیک انجام می‌شود.»

تاثیر ۵۰ درصدی امتحانات نهایی در کنکور ۱۴۰۳ برای دوازدهمی‌ها

زارعی به تاثیر امتحانات نهایی در کنکور سراسری تاکید کرد و افزود: «امسال برای پایه دوازدهم تاثیر امتحانات نهایی در کنکور به صورت ۵۰ درصدی است. دو پایه دیگر متوسطه دوم یعنی دهم و یازدهم برای کنکور سال‌های دیگر این سابقه را با شرکت در آزمون نهایی تولید می‌کنند. به آن معنا که در سال ۱۴۰۴ برای پایه یازدهم دانش‌آموزان سابقه تولید شده و در سال ۱۴۰۵ برای پایه دهم دانش‌آموزان، سابقه تولید می‌شود.»

آزمون شبه‌نهایی فقط برای دهمی‌ها و یازدهمی‌ها

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در آموزش و پرورش درباره چگونگی اجرای امتحانات شبه‌نهایی برای دانش‌آموزان از ۲۷ فروردین نیز گفت: «آزمون شبه‌نهایی امسال فقط برای دانش‌آموزان دهم و یازدهم است. به این جهت که تا سال گذشته سابقه این آزمون‌ها برای این گروه از دانش‌آموزان وجود نداشته است. آزمون‌های شبه‌نهایی پایه‌های دهم و یازدهم برای این‌ است که دانش‌آموزان با سوالات امتحان نهایی آشنایی پیدا کنند. به مدیران مدارس توصیه شده فضای آزمون نهایی را در این امتحانات ایجاد کنند. یعنی راس ساعت مقرر دانش‌آموزان برای شرکت در آزمون حضور پیدا کرده و آزمون را شروع می‌کنند. در این آزمون‌های شبه‌نهایی نیز از آوردن هرگونه وسایل الکترونیکی جلوگیری شود. دانش‌آموزان برای شرکت در این آزمون‌های شبه نهایی نیز آمادگی لازم را داشته باشند.»

شبه‌نهایی از هفته آینده آغاز می‌شود

وی به شیوه طراحی سؤالات شبه‌نهایی جهت آمادگی دانش‌آزمون اشاره کرد و افزود:  «کار طراحی دو درس عمومی و دو درس تخصصی توسط دبیرخانه راهبری کشوری انجام شده و مرکز ما نیز بر آن کنترل لازم در جهت نزدیکی با نمونه سوالات امتحان نهایی را داشته است که دقیقا فضای آزمون نهایی را برای دانش‌آموزان فراهم کرده تا از هرگونه نگرانی در جهت فضای ابهام‌آلود ایجاد نشود. به جهت اینکه یک آشنایی با فضای آزمون نهایی در آزمون‌های نهایی پایه دهم و یازدهم ایجاد شود، آزمون‌های شبه نهایی توصیه شده است. با امید به خدا امتحانات شبه‌نهایی پایه‌های دهم و یازدهم از هفته آینده آغاز می‌گردد.»

تفاوت امتحانات شبه‌نهایی امسال و سال گذشته

زارعی به مشکل اجرایی در برگزاری امتحان شبهه نهایی تاکید کرد و گفت: «سال گذشته آزمون شبه‌نهایی دچار یک مشکل بود. این اشکال این بود که طراحی امتحانات شبه‌نهایی به صورت هماهنگ در سرار کشور یکسان نبوده و چارچوب طراحی بر اساس چارچوب طراحی آزمون نهایی نبود. اما امسال به همین جهت از طراحی سؤالات در استان‌ها به شکل متفاوت ممانعت شده و به صورت سراسری و واحد در چارچوب آزمون‌‌های که برای امتحانات نهایی تعیین شده، کار طراحی انجام شد تا دقیقا مطابق اصول امتحان نهایی باشد تا آزمون شبهه‌نهایی تشابه بیشتری نسبت به قبل با امتحانات نهایی داشته باشد.»

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش از تاثیر مثبت برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش شباهت امتحانات شبه‌نهایی به آزمون نهایی خبر داد و  افزود: «امید داریم این مسئله به دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم کمک کند تا با فضای امتحانات نهایی بیشتر آشنا شوند. به نظر من با برنامه‌ریزی که امسال برای امتحانات شبه‌نهایی انجام شده، این امر و این کمک محقق می‌شود.»