پرشی سه گام بر فراز قله کنکور


حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از دغدغه های داوطلبان کنکور با توجه به حجم بالای مطالب درسی، چگونگی دستیابی به ساعت مطالعه‌ای متوازن و منطقی بر اساس اهمیت و حجم مطلب درسی است؛مساله ای که جز با تعیین نقشه راهی حساب شده میسر نمی شود و هر تلاشی خارج از این مسیر ثمربخش نیست.

 
بی برنامگی آفت دوران کنکور
 
محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام در دوره کنکور به دلیل حجم زیاد مباحث و فرصت کوتاه برای مطالعه برنامه‌ریزی است، عنوان کرد: بیش‌تر داوطلبان آزمون سراسری به دلیل اینکه در سال‌های پایه، برنامه‌ریزی مناسبی برای درس خواندن نداشته‌اند، برای انجام این کار مشکل‌داشته و به‌سختی برنامه‌ریزی می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی کار بسیار ساده‌ای است، ادامه داد: هر برنامه‌ای شامل سه مرحله برنامه کلی، برنامه جزئی و هدف‌گذاری روزانه است.
 
با برنامه ای مستمر هماهنگ شوید
 
این مشاور تحصیلی با اشاره به اینکه هدف اصلی از تهیه‌ی یک برنامه، ایجاد نظم در مطالعه بوده، گفت: در قدم اول شما باید تعیین کنید با کدام‌ یک از برنامه‌ های مدرسه یا آموزشگاه، آزمون آزمایشی، مشاوره و سایر موارد (تلفیقی) خود را هماهنگ می‌کنید.
وی افزود: اگر دانش آموز سال چهارم هستید بهتر است گزینه‌ی مدرسه را انتخاب کنید یعنی برنامه کلی سالیانه و ماهیانه‌ی شما طبق پیشرفت درسی معلم‌ها است و شما باید آزمون آزمایشی و سایر موارد را با برنامه‌ مدرسه هماهنگ کنید.
 
مشاوره در برنامه‌ریزی را جدی بگیرید
 
پوردستمالچی بیان کرد: اگر فارغ‌التحصیل یا داوطلب غیرحضوری هستید، بهتر است بر اساس سرفصل‌های یک آزمون آزمایشی و بر اساس پیشرفت درسی آن حرکت کنید و با نظر یک مشاور برنامه‌ی کلی خود را طراحی کنید.
وی یادآور شد:  مهم‌ترین نکته، هماهنگی این فاکتورها با یکدیگر است و اگر نتوانید آن‌ها را با هم هماهنگ کنید باید یک برنامه را به‌عنوان برنامه اصلی در نظر بگیرید و دیگر عوامل را تا جایی که به برنامه اصلی لطمه‌ای نزند اجرا کنید.
وی با اشاره به اینکه برنامه کلی تعیین کننده مباحث هفتگی است که باید مطالعه کنید و بعد از آن بر اساس برنامه کلی برنامه جزئی تنظیم می‌ شود، یادآور شد: اگر مدرسه فقط دروس سال چهارم را تدریس می‌کند بهتر است از برنامه تلفیقی استفاده شده به این صورت که دروس سال چهارم را همگام با دبیر و دروس پایه را همگام با برنامه آزمون‌های آزمایشی هماهنگ کنید.
 
شروع درس خواندن اصولی از ابتدای هفته 
 
تنظیم و تهیه‌ی برنامه‌ جزئی، بر عهده‌ی شما است. برنامه‌ی کلی را شما باید انتخاب کنید و تهیه‌ ‌آن بر عهده‌ی مدرسه، گروه برنامه‌ریزی آزمون‌‌های آزمایشی و یا مشاور شماست. اما بعد از انتخاب برنامه‌ کلی، باید برنامه‌ی جزئی را بر اساس مباحثی که در برنامه‌ کلی تنظیم‌ شده است، تهیه کنید. تهیه‌ برنامه‌ جزئی، اصول و قواعد مشخصی دارد.
شما باید ابتدای هر هفته، بر اساس اصولی که بعدا به آن پرداخت می شود، برنامه‌ ای درسی برای خود تنظیم کرده و سپس در ابتدای هر روز آن را تکمیل کنید.
 
به شیوه رتبه های برتر کنکور عمل کنید
 
مشخص کردن استراتژی بلندمدت و  میان‌مدت یکی از مهم ترین اصول برنامه‌ریزی است که موجب موفقیت اکثر رتبه‌های برتر آزمون های سراسری سال های گذشته شده است.
همانطور که اشاره شده برنامه ریزی صحیح و مبتنی بر فعالیت های روزانه از اهمیت بسزایی برخوردار بوده که تهیه و تدوین آن نیازمند دیدی روشن از چگونگی فعالیت ها و بهره گیری از تجربیات معلمان و مشاوران است.